Chcą tunelu, nie chcą wyburzeń

27

Tydzień temu pisaliśmy o kontrowersjach jakie wśród mieszkańców Duczek, Lipinek i Zagościńca budzą plany dotyczące budowy tunelu drogowego w świetle ul. Szkolnej w Duczkach. Jest to póki co dominujący wariant, ale przedstawiciele PKP PLK S.A. nie wykluczają innego rozwiązania.

3 lutego w Urzędzie Miasta w Wołominie odbyło się spotkanie z osobami reprezentującymi PKP (Kolej zajmie się wykonaniem wspomnianej inwestycji). W dyskusji udział wzięli także włodarze gminy, część radnych oraz mieszkańcy bezpośrednio zainteresowani tym tematem. Już na wstępie Szymon Piłat z PKP PLK zaznaczył: – Jesteśmy jeszcze przed wyborem wariantu inwestycyjnego, czyli ustaleniem docelowo jak ta inwestycja ma wyglądać. Na razie jeszcze jesteśmy na etapie, na którym można coś ustalić, zmienić i na ten ostateczny kształt wpłynąć. Prowadzimy analizę kosztów korzyści, analizę wielokryterialną, po której zostanie dany wariant rekomendowany.

Mieszkańcy będą zatem zabiegać o to, aby ich uwagi zostały zauważone. – My jako lokalna społeczność od wielu lat w związku z tym, że ten przejazd u nas w Zagościńcu jest bardzo niebezpieczny, czekamy na realizację tej inwestycji na naszym terenie i nie wyobrażamy sobie aby ona nie nastąpiła. Jednakże nie takim kosztem mieszkańców. Nie zgadzamy się z wyburzeniami i z wersją planowaną przez Kolej, zarekomendowaną przez urząd,  ponieważ jest to wariant, który bardzo wpłynie nie tylko na domostwa i rodziny, które pozbawione miałyby być domów, ale również na całą społeczność, która tam mieszka i żyje. Z naszej strony możemy zagwarantować, że ta współpraca będzie wzorowa i będziemy omawiać i dyskutować nad wszystkimi argumentami ze strony PKP i negocjować te różne rozwiązania. Nie rozumiemy dlaczego w naszej miejscowości miałby być wybudowany duży, wielkogabarytowy tunel w tak małej społeczności. Uważamy, że mały tunel w zupełności załatwi sprawę i nie będzie powodował dużych skutków dla naszej społeczności. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

27 KOMENTARZE

  1. Włodarze gminy niech się nie mieszają do spraw dorosłych ludzi. Postawienie Lodówki z żywnością urosło dla nich do problemu na miarę lotu na księżyc. Serio, postawienie lodówki to jest coś nad czym twierdzą że muszą się zastanowić. Weźcie złocie za telefon i zadzwońcie dobrych którzy już to robią. Nie udawajcie, że cokolwiek robicie bo ludzie nie są głupi. A kolej, tunele zostawcie mądrzejszym. Dla „włodarzy ” Wołomina jest ser. Do niego się uśmiechajcie.

      • No z pewnością ci inni zrobią takie plany że każdy bedzie szczęśliwy. Tunelem skręcą żeby swoje wyburzyć? Chyba tylko po to żeby kasę x3 wyciągnąć.

  2. W Lipinkach, Duczkach i Zagościńcu jest taka wojenka o władzę, że nie zainteresowali się tematem przejazdu wcześniej. Ambicja, walka, wzajemna nienawiść radnych i sołtysów tamtego rejonu przysłoniła trzeźwe myślenie.
    Gdzie wszyscy byliście jak były spotkania w urzędzie z PKP kilka lat temu?
    Czemu się tym nie interesowaliście?
    Teraz wyszła nieudolność i problem i każdy „pożal się Boże” radny i sołtys się aktywował. Po fakcie.

    • Ale po jakim fakcie? Cała dyskusja wybuchła przed zrobieniem czegokolwiek przez kolej i gminę. Po fakcie to było wcześniej, przy modernizacji kolei. Ludzie się dowiedzieli że przejście dla pieszych na Szkolnej ma być zlikwidowane jak robotnicy zaczęli peron rozbierać. Wtedy to było nieuczciwe. Teraz nie ma nawet jeszcze projektu.

      • Jak to nie ma projektu? Przecież na spotkaniu w urzędzie przedstawiciel PKP wielokrotnie używał zwrotów „nasz projektant opracował”, „przekażemy pomysły projektantowi”, „nasz projektant przeanalizował pomysł”. Jak się buduje teorię na kłamstwie to jest ona mało spójna i trudno później ją ciągnąć dalej. Konsultacje z PKP trwają od 3 lat. Projekt dla tunelu w ciągu ul. Szkolnej został już opracowany, więc stwierdzenie, że nie ma jeszcze projektu jest kłamstwem, chyba, że kłamał na spotkaniu przedstawiciel PKP.
        Swoją drogą, jak nic się jeszcze nie zadziało, to czego dotyczyła ponad 3letnia dyskusja burmistrz z PKP? Nic istotnego? To z naszych podatków 3 lata przerzucacie się pismami bez sensu? Z tych dyskusji to całkiem ciekawy obraz pracy naszego urzędu wychodzi.

    • Serio? Uważasz że taki rysunek na kartce to gotowy projekt? Fajnie by było. Bez przetargu, bez niczego projektant sobie machnął na kartce kilka linijek i gotowe, można budować xD

  3. Moim zdaniem tunel w ul. Szkolnej to świetny pomysł który znacząco zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców w tym uczniów szkoły. Przypominam że w tym miejscu było kiedyś przejście dla pieszych z wejściem na stację kolejową. Wraz z przebudową peronów kolej zlikwidowała przejście (na papierze) i postawiła mur dźwiękochłonny. Problem w tym że w tym murze zrobili drzwi, serio xD. Więc to przejście cały czas jest aktywne, tyle że na dziko. Każdego dnia setki, jak nie tysiące ludzi tamtędy przechodzi (w tym dzieci idące do szkoły). A kolej teraz chce zrobić tam tunel dla samochodów oraz co istotne ciąg pieszo-rowerowy wraz z wejście na peron. Jeśli tunel powstanie w innym miejscu to ludzie nadal będą tam umierać, dlatego mam nadzieję że jednak uda się dojść do kompromisu. Oczywiście problemem jest wyburzenie tych 3 domów i ci ludzie dosłownie walczą o życie bo chyba nikt nie ma wątpliwości że dostaną śmieciowe pieniądze za który nie zdołają odtworzyć swojej własności w innym miejscu. Nikt nie chce krzywdy tych 3 rodzin ale tunel jest bardzo potrzebny w ciągu ulicy Szkolnej.

    • Drzwi awaryjne w ekranie dźwiękochłonnym nie mają nic do rzeczy w budowie tunelu. A swoją drogą wypadki kolejowe były na oficjalnym przejeździe – przejściu przez tory, a nie podczas przechodzenia na dziko przez przejścia awaryjne. Więc nie strasz umieraniem ludzi na torach bo to bzdura.

    • Prosze u siebie w ulicy zrobic. Wiekszej bzdury nie słyszałem. Tunel powinien byc zrobiony pomiedzy Duczkam a Dobczynem wyorzystana wolna przestrzen

      • Przecież „mieszkaniec” ma rację. To dzikie przejście jest bardzo niebezpieczne. Sama widziałam jakiś czas temu jak chłopak na tych kamieniach sobie kolano rozwalił. Zresztą z tego co pamiętam, jak likwidowano przejście na Szkolnej to wtedy ponad 1000 osób się podpisało pod petycją w sprawie zrobienia tam tunelu dla samochodów i pieszych. Wszyscy chcą tego, tylko mała grupka ludzi robi problemy. A co do sensu. Sens ma zrobienie przejazdu i przejście tam gdzie ludzie chodzą i jeżdżą. Natomiast sensu nie ma w ogóle pomysł zrobienia dwóch tuneli w Dobczynie.

    • Ja już proponowałem wszystkim zwolennikom tunelu w przebiciu ul Szkolnej. Jeśli im ta koncepcja się podoba ,a po wykonaniu inwestycji, wg. nich, będzie tu raj na Szkolnej to Ci co tak sądzą niech złożą ofertę zamiany swojej inwestycji na tą ze Szkolnej. Dobrze jest radzić nie swoim i nie dla swojej rodziny. Trzeba trochę pomyśleć i zastanowić się nad tym co się mówi i pisze. Bełkotu dosyć mamy.

      • No to właśnie PKP z gminą myślały i zastanawiały się nad tym. W przypadku Willowej lub za kościołem trzeba by wyburzać kilkanaście budynków. W przypadku szkolnej tylko 3 budynki i to nie na Szkolnej a w sąsiedniej wsi. Poza tym przy Szkolnej nie ma jakoś strasznie dużo budynków mieszkalnych. Szkoła, boisko „Sachara” i bagno, to prawie połowa z przyległych do Szkolnej terenów. A jeden z mieszkańców Szkolnej i tak się wprowadza bo sobie nową większą chałupę buduje gdzie indziej.

      • Ananana, manipulacja faktami niczego nie zmieni. Przy Szkolnej nie ma dużo budynków mieszkalnych? Przy Wiśniowej, Kwiatowej, Różanej w Lipinkach też nie ma dużo budynków mieszkalnych? Przy 100lecia w Zagościńcu również nie ma? Przecież budowa wielkiego tunelu i dróg dojazdowych do niego zmieni charakter trzech sołectw, w których, inaczej niż twierdzisz, jest gęsta zabudowa i które nie są przystosowane do tego typu drogi. Na spotkaniu była wyraźnie mowa o tym, że począwszy od stacji BP, poprzez ronda przy szkole i dalej w ciągu Szkolna-tunel-100lecia będzie przebiegała OBWODNICA Wołomina. Nie sprowadzaj więc budowy tunelu jedynie do ulicy Szkolnej i samego tunelu, bo to 10% wpływu tej inwestycji. Dla mnie, jako mieszkańca Lipinek, tunel w tej okolicy byłby super, ale jeżeli ma on się wiązać z puszczeniem tego typu trasy to ja podziękuję. Wolę przejechać się na wiadukt wzdłuż Czarnej albo do Dobczyna i nie słyszeć samochodów, nie odprowadzać wiecznie dzieciaków do szkoły, bo 100lecia bez tunelu będzie znacznie spokojniejsza i może wreszcie odzyska charakter, jaki powinna mieć ulica prowadząca do szkoły. Zresztą po co niby muszę jeździć do Duczek? Przedszkole to jedyne miejsce, które jest w Duczkach, a nie ma go po drugiej stronie torów, a raczej jest, ale za małe. Zresztą gmina, remontuje dom kultury i beznadziejnie będzie, jeśli nie pomyślała o otwarciu w nim przynajmniej punktu przedszkolnego.
        Bilans zysków i strat jest prosty. Jeśli nie da się zbudować tunelu dla ruchu lokalnego to trzeba się dogadać z MZD w sprawie budowy wiaduktu wzdłuż Czarnej. Na spotkaniu i w rozmowach z mieszkańcami wybrzmiało to już chyba tyle razy, że dziwie się, że nawet na Ogrodowej tego nie zrozumieli.

      • ale to ty „mieszkańcu Lipinek” manipulujesz pisząc o jakimś przerażająco wielkim tunelu. Przecież ten cały tunel to dwa 3-metrowe pasy. Pisze o Szkolnej a nie o twojej 100-lecia bo Szalona ma być przebudowana a 100-lecia nie. Szerokość Szkolnej zostanie taka sama czyli 6 metrów, dojdzie tylko droga rowerowa i chodnik. Może dla ciebie nie, ale dla nas mieszkańców ten mały tunel, na potrzeby lokalne jest bardzo potrzebny. Trzeba starszą osobę zwieść do przychodni czy kościoła, zwieść dziecko do przedszkola, straż pożarna czy karetka musi przyjechać itd. A twoje rozwiązanie w postaci wiazdu na trasę szybkiego ruchu (planowana duża obwodnica Warszawy) i zjazdu z niej, nakładając zapewne wiele kilometrów nie sensu.

  4. A swoją drogą nie wiemy jakim funduszem dysponuje PKP PLK. Czy wystarczy na tańszy wiadukt przy rzece Czarna i mały tunel w ul. Szkolnej lub Willowej ?

    • W obu przypadkach nie ma jeszcze funduszy. Wiadukt przy rzece będący częścią dużej obwodnicy Warszawy może powstać za 10-15 lat. Natomiast nasz lokalny tunel za 6-10 lat. Na razie muszą zrobić całą papierologię a na szukanie funduszy przyjdzie czas dużo później.

      • Prace nad tunelem muszą zostać zakończone w 2030, bo wtedy kończy się kolejny okres finansowania i wtedy maja być zakończone prace nad Rail Baltica, co oznacza, że wszystkie przejazdy po trasie muszę być bezkolizyjne.

  5. Na załączonej grafice jest projekt tunelu w ciągu ulic Kolejowej i Willowej, a nie Szkolnej. Coś mi umnkęło?

  6. Mieszkancy Duczek po swej stronie dostaną jeszcze parę torow. 3 tyg temu podpisano umowe Litwa /Łotwa/Estonia (rail baltica) i realizacja do 2030/ linia transportowa i strategiczna dla nato plus dzisiejsza sytuacja geopolityczna. Dodajcie do tego rozbudowe drogi 634 i rondo w ciagu jadowska/ogrodowa w duczkach. Tunel w ciagu szkolnej/100lecia da ruch aut z polnocy i objazd wolomina. A tu pyk, pandemia i projekt gotowy. Od 2000 jest sugestia wzdłuż czarnej, ale cos nie idzie. I co z tego ze w maju 2022 podpisano list intencyjny w sprawie malej obwodnicy czarna od s8 do halinowa. Lepiej zniszczyc komus dorobek zycia. Jest troche dokumentow na Fb Zagościniec /moze poczytajcie. Ale nie tu bedzie tunel /i oczywiście jestem spokojny bo PKP PLK i UM uspakaja,ze to tylko koncepcja. Akurat, mamu 2023 a to tylko 7 lat. Minus 2 na budowę. I jeszcze Ci co chcą, idzcie do tego mieszkanca co rozpoczął budowe w zagoscincu graniczna /wisniowa. Ech…

    • A to jest też ciekawe zagadnienie. Nikt o tym nie mówi, ale przecież cztery tory i przynajmniej jeden peron pośrodku będzie się wiązał ze znacznym poszerzeniem terenu, na którym obecnie znajdują się tory. Jeśli tory zostaną zbudowane po stronie Duczek to prawdopodobnie zostanie wyburzony budynek poczty, parking w Duczkach, a przed drzwiami Lewiatana będą śmigały dalekobieżne. Jeśli z kolei tory zostaną zbudowane po stronie Zagościńca to pewnie zniknie apteka, przychodnia i Żabka.
      Ci co są za tunelem chyba nie zdają sobie do końca sprawy, jak bardzo zmieni się okolica stacji kolejowej i tunelu. Przecież mieszkańcy ulicy Przytorowej i Parkowej na całej długości będą mieli tory w odległości kilku metrów od domu.
      W tym wszystkim nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego urząd miasta nie doprowadził do rozmów na linii PKP-Mazowiecki Zarząd Dróg, te dwie inwestycje (wzdłuż Czarnej i tunelu w Zagościńcu) siebie nie widzą, a pierwszym krokiem powinna być organizacja spotkania, na którym zostanie omówiona synchronizacja budowy drogi wzdłuż Czarnej i tunelu. Czemu nie da się porozmawiać o przyspieszeniu budowy przeprawy przez tory wzdłuż rzeki?

  7. „mieszkaniec”, nareszcie ktos zaczyna dostrzegac przyszłość. Co do torow, to pewne/po stronie Duczek plus ekrany i predkosci 160km/h(fajnie). PKP PLK to potwierdza. I sprostowanie/co do pewnej budowy. Nie Zagościniec a Lipinki/pisze, bo to tam ma byc rondo laczace szkolna i 100lecia/na podwórku inwestora i minus domy sasiadow. No co do ZDM, UM, PW, WM oraz PKP PLK I GDDKiA /w tym kraju to nierealne,swoista spuścizna historyczna, taka szlachecka tradycja….. kazdy swoje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj