Po długich miesiącach prac, radzymińska rada miasta przyjęła uchwałę „w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, na terenie Gminy Radzymin”. Uznano, że przepisy porządkujące umieszczanie reklam w mieście i gminie są niezbędnym krokiem by chronić estetykę przestrzeni publicznej i poprawić jakość życia mieszkańców.
Zanim zmiany weszły w życie gmina musiała uzyskać opinię Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Straży Pożarnej oraz Marszałka, a także uzgodnienie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz wyłożyć propozycje nowych przepisów do publicznego wglądu.
– W dobie dynamicznego rozwoju urbanistycznego, reklamy stały się wszechobecnym elementem krajobrazu miejskiego, jednak ich nadmiar i nieprzemyślane umiejscowienie mogą prowadzić do chaosu wizualnego, co negatywnie wpływa na odbiór estetyki gminy – argumentują władze gminy.
Wśród najistotniejszych korzyści wynikających z wprowadzenia uchwały krajobrazowej wyliczają:
1. Ochronę estetyki przestrzeni publicznej: Radzymin, jako miasto o bogatej historii i unikalnym charakterze, zasługuje na odpowiednią ochronę swojej estetyki. Ustalenie zasad dotyczących umieszczania reklam pozwoli na eliminację wizualnego bałaganu oraz podkreśli walory architektoniczne i krajobrazowe, zwiększając jego atrakcyjność zarówno dla mieszkańców, jak i odwiedzających.
2. Poprawę jakości życia mieszkańców: chaos wizualny związany z nadmiarem reklam negatywnie wpływa na komfort życia mieszkańców. Uchwała krajobrazowa ma na celu stworzenie przyjaznej przestrzeni, w której mieszkańcy będą mogli swobodnie korzystać z przestrzeni publicznej, a ich potrzeby estetyczne będą respektowane. Eliminacja nadmiaru reklam zwiększy przejrzystość otoczenia, co wpłynie na lepsze samopoczucie użytkowników przestrzeni.
3. Wzrost bezpieczeństwa: przeciążenie przestrzeni publicznej reklamami może wpływać na bezpieczeństwo użytkowników, zwłaszcza w rejonach o dużym natężeniu ruchu. Nieprzemyślane reklamy mogą rozpraszać kierowców oraz utrudniać widoczność, co zwiększa ryzyko wypadków. Przejrzystość przestrzeni oraz odpowiednie umiejscowienie reklam mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców.
4. Dostosowanie do potrzeb lokalnych przedsiębiorców: uchwała uwzględnia potrzeby lokalnych przedsiębiorców, jednocześnie wprowadzając zasady, które pozwolą na efektywne i estetyczne promowanie działalności gospodarczej. Projekt był konsultowany zarówno w formie pozaustawowej, jak i zgodnie z procedury – aby jak najlepiej dopasować przepisy do oczekiwań osób biznesu.
Dzięki uchwale gmina uzyska narzędzie do skuteczniejszego kontrolowania jakości i lokalizacji nośników reklamowych. Jak mówił na grudniowej sesji burmistrz Krzysztof Chaciński, w innych miastach już sam fakt naklejenia naklejki informującej, że baner jest niezgodny z lokalnymi przepisami w 60 proc. powodował jego zdjęcie, reakcja pojawiła się też w większości przypadków, kiedy do właściciela trafiało urzędowe pismo z informacją o wszczęciu postępowania z tego tytułu. Jakie więc zmiany przygotowało miasto w tym zakresie? Nowe przepisy dotyczące wysokości ogrodzeń, wyglądu i wymiaru banerów czy bilbordów znajdują się w grudniowej uchwale krajobrazowej, i zależą od tego w jakim obszarze gminy mieszkamy. Zastosowano podział gminy na obszary o różnych postanowieniach, zapewniający odpowiednią ochronę obszarów cennych przyrodniczo i krajobrazowo.
Dla przykładu: (…)
Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.
http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563
https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html