spot_img
Strona główna Blog Strona 30

Jedyne na Mazowszu Centrum Leczenia Kamicy u dzieci działa w szpitalu w Dziekanowie Leśnym

0

FOT. FENTON ROMAN/GETTY IMAGES

Kamica układu moczowego głównie kojarzy się nam z chorobą ludzi w średnim wieku, najczęściej objawiającą się bardzo bolesną kolką. Ale to schorzenie nie patrzy na PESEL. Szacuje się, że ryzykiem rozwoju kamicy układu moczowego zagrożonych jest w Polsce nawet 150 tysięcy dzieci. Jedyny na Mazowszu i nieliczny w kraju ośrodek zajmujący się leczeniem zabiegowym kamicy dziecięcej to działający w ramach szpitala w Dziekanowie Leśnym Kliniczny Oddział Chirurgii – Centrum Leczenia Kamicy.

Centrum Leczenia Kamicy (CLK), funkcjonujące w ramach Klinicznego Oddziału Chirurgii Dziecięcej od 2017 roku. Jest jednym z niewielu ośrodków w Polsce oferującym pacjentom pediatrycznym kompleksowe leczenie kamicy z zastosowaniem małoinwazyjnych zabiegów.

Jak zauważa marszałek Adam Struzik dzięki zespołowi specjalistów oraz wyposażeniu na najwyższym poziomie Centrum znajduje się obecnie w czołówce pod względem referencyjności, nie tylko w Polsce, ale również w całej Europie. – W ciągu ostatnich kilku lat w szpitalu w Dziekanowie Leśnym przeprowadzono ponad 1450 procedur leczenia zabiegowego kamicy. Placówka, jako jedyna w Polsce posiada rozwiązanie robotyczne, które ułatwia wykonanie zabiegów, zwiększa bezpieczeństwo, a także minimalizuje ewentualne powikłania. Na jego zakup przeznaczyliśmy 1,5 mln zł.

Ideą, która mi przyświecała było to, aby stworzyć ośrodek, który będzie leczył dzieci z kamicą na poziomie światowym, a jednocześnie, aby pacjent miał możliwość wykonania wszystkich dostępnych na całym świecie rodzajów zabiegów – mówi dr hab. n. med. Beata Jurkiewicz, prof. CMKP, Kierownik Kliniki Chirurgii Dziecięcej i Urologii Dziecięcej CMKP i Kierownik Pionu Zabiegowego Szpitala Dziecięcego w Dziekanowie Leśnym (placówka samorządu województwa). – W naszym ośrodku to się udało. Obecnie Kliniczny Oddział Chirurgii – Centrum Leczenia Kamicy znajduje się w czołówce pod względem referencyjności, nie tylko w Polsce, ale również w całej Europie.

Jedyny w tej części Europy

Do najczęściej wykonywanych zabiegów należą: ureterolitotrypsja (URSL), wsteczna chirurgia nerkowa (RIRS), nerolitotrypsja przezskórna (PCNL) czy litotrypsja pozaustrojowa (ESWL). Ten ostatni zabieg jest najmniej inwazyjną metodą leczenia kamicy nerkowej. Kliniczny Oddział Chirurgii – Centrum Leczenia Kamicy, jako jedyny w Polsce, posiada Avicenna Roboflex, czyli pierwsze na świecie rozwiązanie robotyczne służące do nawigacji wewnątrznerkowej, wykorzystywanej do zabiegowego leczenia kamicy. Jego zakup był możliwy dzięki wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Wykorzystanie nowoczesnej technologii zwiększa precyzję operowania ureterorenoskopem giętkim wprowadzonym do nerki przez moczowód. Operator kontroluje pracę za pomocą konsoli, a urządzenie koryguje niepożądane ruchy, jak na przykład drgnięcia ręki. – Umożliwia nam nie tylko lepsze manewrowanie uretyrorenoskopem w nerce, daje większe bezpieczeństwo zabiegu oraz – co najważniejsze – pozwala zmniejszyć o połowę dawkę promieniowania rentgenowskiego wykorzystywanego podczas tej procedury – wyjaśnia prof. Beata Jurkiewicz.

Czym jest kamica

To choroba cywilizacyjna charakteryzująca się dynamicznym wzrostem zachorowań, zakwalifikowana do grupy schorzeń przewlekłych z dużą skłonnością do nawrotów. Nie oszczędza nawet wcześniaków w inkubatorach. Pojawia się, kiedy dochodzi do zaburzeń wodno-elektrolitowych. U niemowląt i małych dzieci jest ona najczęściej wynikiem wrodzonych nieprawidłowości metabolicznych. Natomiast u dzieci starszych, w okresie dorastania i dojrzewania, powstawanie złogów w układzie moczowym jest wynikiem m.in. zmiany nawyków żywieniowych (wysokoprzetworzone jedzenie, zwiększone spożycie sodu i cukrów prostych, niskie spożycie wody) czy obniżenia aktywności fizycznej.

Jak rozpoznać?

Obecnie, dzięki znacznie lepszej profilaktyce, o wiele szerszemu dostępowi do lekarzy pediatrów i nefrologów dziecięcych, choroba jest diagnozowana dużo wcześniej. – Kamica nerkowa daje niecharakterystyczne dolegliwości: dziecko jest apatyczne, coś go boli, ale samo nie potrafi powiedzieć gdzie – najczęściej jest to ból brzucha, malutkie dzieci słabo przybierają na wadze. Klasycznym objawem jest kolka nerkowa, czyli objaw wywołany przemieszczaniem się złogu drogami moczowymi. Jednak są to bardzo duże dolegliwości bólowe, połączone z wymiotami, silnym uczuciem parcia na pęcherz, więc trudno je przegapić. Sygnałem ostrzegawczym są też nawracające zakażenia układu moczowego – wymienia prof. Jurkiewicz.

Spośród pacjentów z postawioną już diagnozą, co piąty będzie wymagał leczenia zabiegowego. W ciągu pierwszych 5 lat nawroty wystąpią u 50%, a w ciągu 10 lat – u 80-90% chorych, u których konieczne będzie ponowne postępowanie zabiegowe.

Cały artykuł dostępny jest w najnowszym numerze miesięcznika Mazowsze. serce Polski oraz na stronie mazovia.pl.

Portal Bezpieczne Mazowsze

0

Kłopotliwy podarek dla Starostwa

0

Po tym jak sądownie zmieniono dotychczasowego zarządcę alei Marszałka Józefa Piłsudskiego w Markach, przypadła ona pod nadzór Starostwu Powiatowemu w Wołominie. Taki prezent z pewnością nie cieszy, czemu dali wyraz samorządowcy na ostatniej sesji rady powiatu.

Sąd zakwalifikował główną marecką ulicę do kategorii dróg powiatowych – i jak informuje Starostwo – na dziś jest to największa droga powiatowa, w ciągu której jest więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną niż na wszystkich pozostałych 400 kilometrach dróg powiatowych.

Czy można się jeszcze odwołać od wyroku sądu? Zapytał o to na sesji radny Adam Pietrzak, argumentując, że przejęcie pod nadzór tak długiej drogi to cyt. „kosztowna impreza”.

W odpowiedzi naczelnik wydz. dróg Rafał Urbaniak przyznał, że ścieżka odwoławcza została zamknięta i wyczerpana, a dawny zarządca: Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, przekazał już ją Starostwu. – Zostaliśmy zarządcą tej drogi. Jeżeli chodzi o zarządzanie, to już poczyniliśmy kroki i rozszerzyliśmy umowę w firmie wykonawczej dotyczącej przeprowadzenia „akcji zima”. Resztę rzeczy już ujmujemy w budżecie na eksploatację, celem utrzymania tej drogi – poinformował radnych naczelnik.

– Czy może udało nam się już jakoś policzyć koszty, które będą się wiązały w perspektywie roku z utrzymaniem zimowym i utrzymaniem czystości, naprawami? – dopytywał radny Grzegorz Siwek (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Oby nigdy nie zabrakło darczyńców…

0

Na co dzień pomagają setkom osób, obdarowując potrzebujących żywnością, odzieżą, wsparciem psychicznym i prawnym, czy choćby oferując możliwość skorzystania z prysznica. Mowa o Parafialnym Zespole Caritas im. Matki Teresy z Kalkuty, już od 10 lat działającym przy parafii Matki Bożej Królowej Polski w Wołominie. Z opiekunem Caritas w parafii, ks. Maciejem Kosewskim rozmawia red. Julita Mazur.

10 lat temu, dokładnie 11 lutego 2015 r., z inicjatywy ks. Rafała Jabłkowskiego powstał w parafii MB Królowej Polski w Wołominie oddział Caritas. Taka była wówczas ogólna tendencja, czy raczej rzeczywista potrzeba, wynikająca z obserwacji tego co dzieje się na terenie parafii?

– Raczej możemy mówić o tendencji, jeśli już używamy tego słowa. Diecezją Warszawsko-Praską kierował wtedy Arcybiskup Henryk Hoser, i on to właśnie wyraził pragnienie, aby w każdej parafii taki zespół Caritasu istniał. Wydaje mi się, że zapewne istniała również rzeczywista potrzeba.

Komu pomagacie na co dzień?

– Chyba najlepsza odpowiedź jest następująca: wszystkim. Generalnie są to oczywiście osoby z Wołomina, z naszej parafii i z parafii MB Częstochowskiej. W par. św. Józefa akurat Zespół Caritas istnieje. Zresztą od kilku miesięcy na Kościelnej również taki zespół istnieje. Wracając jednak do pytania – poza mieszkańcami Wołomina wśród naszych podopiecznych mamy mieszkańców Kobyłki oraz kilku sąsiednich miejscowości. Czasem również piszą lub dzwonią do nas osoby z innych stron Polski. Jeśli natomiast mówimy o wieku osób korzystających z naszej pomocy to znów będziemy mieli cały przekrój – od niemowląt po osoby w bardzo podeszłym wieku. Wśród naszych podopiecznych są oczywiście zarówno osoby samotne, jak i wielodzietne rodziny.

Jakiego rodzaju posługa, oferowana przez parafialny Caritas, jest na terenie parafii najbardziej potrzebna? (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Setki rozmów, ale mało efektów

0
default

W minionych latach obietnice dotyczące wywozu toksycznych odpadów z ul. Łukasiewicza w Wołominie i deklaracje dobrej współpracy na wszystkich szczeblach padały bardzo często, ale jak dotąd – okazały się niespełnione. O termin wywozu odpadów zalegających od lat w centralnej części miasta radni zapytali starostę na styczniowej sesji RP.

– Ja myślę, że tak jak teraz są aktywnie prowadzone prace nad tym, żeby te odpady zniknęły z tego wysypiska, to wcześniej nigdy nie było – oznajmił starosta, obiecując: (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Trzeba powiększyć parking

5
default

Wraz z przebudową szpitala Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie wrosła liczba wykonywanych przez placówkę usług, a więc naturalnie także – liczba pacjentów. Dziś pilnie potrzeba większej liczby miejsc parkingowych, z czym zgodzili się wszyscy obecni na styczniowej sesji rady powiatu.

Temat niszczonego chodnika przy placówce, który stał się przedłużeniem parkingu, poruszyła radna Marta Rajchert: – Nie mówię o parkingu, tylko o ulicy i chodniku przyległym do tego parkingu, który jest przez mieszkańców naszego powiatu niestety mocno niszczony, przez samochody próbujące tam zaparkować, bo nie ma miejsca na parkingu. Moje pytanie jest następujące: czy badał pan ilu pracowników korzysta z tego parkingu przy szpitalu i czy można, jeśli jest to duża grupa, bo szpital zatrudnia chyba około 1000 osób, te osoby skierować w inne miejsce żeby ten parking służył tylko i wyłącznie pacjentom naszego szpitala? – zwróciła się do dyrektora szpitala radna.

Dyrektor Grzegorz Krycki nie wydawał się zaskoczony tym pytaniem:(…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Szykują zmiany w centrum Wołomina

2

Do wglądu udostępniony został projekt miejscowego planu rewitalizacji (MPR) rejonu ulicy Warszawskiej w Wołominie. Odbyła się już dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w tym dokumencie, a uwagi do projektu można składać jeszcze do 27 lutego 2025 r.
Obszar objęty projektem miejscowego planu rewitalizacji znajduje się w centralnej, zurbanizowanej części Wołomina i zajmuje ok. 9,8 ha. Jego granice wyznaczają od południowego-wschodu: oś ulicy Wileńskiej, od północnego-wschodu: oś jezdni ulicy Legionów, oś jezdni ulicy Żelaznej, dalej przedłużeniem północno-wschodniej granicy działki ew. nr 4/3 z obrębu Wołomin-29, od północnego-zachodu: tereny kolejowe oraz od południowego-zachodu: oś ulicy Przejazd. Na obszarze tym obejmującym teren dawnej „Starówki Wołomińskiej” dominuje zabytkowa tkanka miejska z początków XX wieku. Teren ten jest obecnie mocno zurbanizowany, jednak cechuje się wysokim poziomem zdegradowania infrastrukturalnego, technicznego, społecznego i ekonomicznego, który wymaga wielopłaszczyznowych działań naprawczych. Znajdują się tu liczne punkty usługowo-handlowe, jednak wiele z nich charakteryzuje się niskim poziomem jakości z uwagi na zdegradowany poziom przestrzeni oraz w wielu przypadkach występujące negatywne zjawiska w sferze społecznej. Niezależnie w badanym obszarze mamy do czynienia z terenami i usługami o charakterze publicznym, tj. m.in. skwer Marszałka Józefa Piłsudskiego, skwer przy Pomniku Sybiraków, Powiatowa Biblioteka Publiczna, Powiatowy Urząd Pracy, Środowiskowy Dom Samopomocy czy Poczta. Teren ten bezpośrednio sąsiaduje z linią kolejową nr 21 Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna i jednocześnie z linią kolejową nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka. Z jednej strony z uwagi na lokalizację przy północno-wschodniej części opracowania pasażerskiej stacji kolejowej Wołomin, teren ten jest dobrze skomunikowany pod względem dostępu do tej formy komunikacji, z drugiej z kolei strony ruch kolejowy generuje negatywne oddziaływanie w granicach analizowanego obszaru w postaci hałasu i drgań, oraz sama linia stanowi barierę funkcjonalno-przestrzenną oraz wizualną z uwagi na zlokalizowane wzdłuż linii kolejowej kilkumetrowe ekrany akustyczne. Niezależnie z uwagi na sąsiedztwo stacji kolejowej teren ten skomunikowany jest z publiczną komunikacją autobusową. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Mazowsze MA!

0

Smogowe sztuczki

0

Jak wybrać odpowiednią folię do personalizacji pojazdu?

0

Oklejanie pojazdów folią to jeden z najpopularniejszych sposobów na nadanie samochodowi unikalnego wyglądu. Personalizacja pojazdów stała się powszechną praktyką, zarówno w celach estetycznych, jak i użytkowych. Niezależnie od tego, czy chodzi o pełne oklejenie samochodu, dodanie kreatywnych akcentów do floty, czy zrealizowanie projektów reklamowych, współczesne folie samochodowe oferują szereg technologii, które zapewniają łatwość aplikacji i wysoką trwałość. W artykule przedstawiamy różne rodzaje folii wylewanych dostępnych na rynku oraz wskazówki, jak wybrać odpowiednią folię do personalizacji pojazdu.

Nowoczesne technologie w foliach wylewanych

Folie wylewane są nowoczesnym rozwiązaniem, które zapewnia wyjątkową elastyczność i trwałość. W odróżnieniu od folii kalandrowanych, folie wylewane cechują się lepszą zdolnością do dopasowywania się do zakrzywionych i skomplikowanych powierzchni, co sprawia, że są idealne do oklejania pojazdów o nieregularnym kształcie. Folie wylewane mają również lepszą odporność na czynniki atmosferyczne i są łatwiejsze w aplikacji, szczególnie dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii kleju, które zapewniają precyzyjne dopasowanie i eliminację powietrza spod folii.

Folie wylewane w ofercie mediadodruku.pl

W ofercie mediadodruku.pl dostępne są folie wylewane od renomowanej marki HEXIS, które są idealnym rozwiązaniem do personalizacji pojazdów. Folie oferują doskonałą jakość i efektywność w zastosowaniach profesjonalnych.

SKINTAC HX30000 Super Chrome – efekty lustrzane w car wrappingu

Folia HX30000 Super Chrome to materiał o błyszczącym wykończeniu z efektem lustra, który nadaje pojazdowi spektakularny, nowoczesny wygląd. Jest to doskonały wybór dla osób, które chcą, aby ich samochód wyróżniał się na drodze. Folia ta nie tylko zapewnia wyjątkowy połysk, ale również charakteryzuje się wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie UV. Dzięki technologii HEX’Press, aplikacja folii jest szybka i precyzyjna, a możliwość przesuwania folii przed jej ostatecznym nałożeniem ułatwia dokładne dopasowanie do powierzchni pojazdu.

SKINTAC HX30000 Satin Chrome – elegancja satynowego wykończenia

Jeśli preferujesz bardziej subtelny efekt, folia HX30000 Satin Chrome oferuje satynowe wykończenie z efektem metalicznym. Jest to idealne rozwiązanie dla tych, którzy szukają eleganckiego, ale mniej agresywnego wyglądu. Satynowa folia samochodowa to popularny wybór dla osób, które cenią subtelną elegancję i nowoczesny wygląd, zachowując przy tym klasyczny charakter pojazdu. Dzięki swojej wysokiej elastyczności folia ta doskonale sprawdza się na powierzchniach o skomplikowanej geometrii.

Wylewane folie HX20000 – szeroka gama kolorów i wykończeń

Folie HX20000 to doskonałe rozwiązanie do zmiany koloru pojazdu, które oferują szeroką gamę kolorów i struktur. W tej serii dostępne są folie zarówno błyszczące, matowe, jak i satynowe, co pozwala na pełną personalizację wyglądu samochodu. Dzięki grubości 100 μm i wielowarstwowej konstrukcji, folia ta zachowuje intensywność koloru, nawet przy głębokich przetłoczeniach, co sprawia, że jest to idealne rozwiązanie do oklejania pojazdów o złożonej powierzchni.

Folia wylewana THE190EVO – wszechstronność i łatwość aplikacji

Folia THE190EVO to produkt wyróżniający się wyjątkową elastycznością i odpornością na działanie czynników atmosferycznych. Jest to folia polimerowa, która doskonale sprawdza się zarówno na powierzchniach gładkich, jak i lekko zakrzywionych. Produkt charakteryzuje się szybkim montażem, eliminacją pęcherzyków powietrza oraz doskonałym przyleganiem do powierzchni. Dzięki tym właściwościom THE190EVO jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z car wrappingiem lub dla tych, którzy szukają uniwersalnej folii do różnych zastosowań.

Dlaczego warto wybrać folie wylewane HEXIS?

Wybór folii wylewanych marki HEXIS jest inwestycją w trwałość, estetykę i łatwość aplikacji. Oferują one szereg zalet, które sprawiają, że są idealnym rozwiązaniem do personalizacji pojazdów:

  • trwałość i odporność na czynniki zewnętrzne – folie wylewane są odporne na działanie promieni UV, deszczu, brudu oraz zarysowania, co zapewnia długotrwały efekt
  • elastyczność – dzięki wysokiej elastyczności folie wylewane doskonale dopasowują się do zakrzywionych powierzchni, co umożliwia precyzyjne oklejanie nawet pojazdów o skomplikowanej geometrii
  • szeroka gama kolorów i wykończeń – dzięki różnorodności dostępnych kolorów, struktur i wykończeń, folie wylewane pozwalają na pełną personalizację wyglądu pojazdu, zapewniając profesjonalny efekt
  • łatwość aplikacji – nowoczesna technologia HEX’Press umożliwia szybki i precyzyjny montaż folii, eliminując ryzyko pęcherzyków powietrza i umożliwiając łatwe przesuwanie materiału.

Personalizacja pojazdów z wykorzystaniem folii wylewanych

Folie wylewane to doskonałe rozwiązanie nie tylko dla osób pragnących zmienić kolor swojego pojazdu, ale także dla tych, którzy chcą ochronić lakier lub stworzyć unikalny projekt reklamowy. Wykorzystanie folii wylewanych w car wrappingu pozwala na szeroką personalizację, ochronę lakieru oraz uzyskanie estetycznego efektu, który utrzyma się przez długi czas. Dzięki takim produktom jak Super Chrome HX30000, Satin Chrome HX30000, HX20000 oraz The190EVO, możliwe jest stworzenie pojazdu, który przyciąga uwagę i wyróżnia się na tle innych.