Znamy plany inwestora

1
default

Baza paliwowa w Zielonce jest w 70% przygotowana do uruchomienia i niewiele potrzeba by rozpoczęła swoje funkcjonowanie” – poinformował naszą redakcję najbliższy sąsiad tego terenu, inwestor Krzysztof Szubierajski, właściciel Willa Developer Radzymin Sp. z o.o., który planował wykupić działki po bazie paliw, by wybudować na jej terenie w Zielonce osiedle budynków mieszkalnych, w tym 6-piętrowych. O sprawie głośnych protestów zielonkowskiego środowiska (w części stojącego w opozycji do władz miasta), stanowczo domagającego się zablokowania możliwości budowy osiedla mieszkaniowego na terenie bazy paliw, obszernie informowaliśmy w poprzednich numerach Wieści. Dziś udało nam się porozmawiać z inwestorem, a zarazem właścicielem nieruchomości sąsiadujących z terenem bazy paliw, który mówi o konsekwencjach niedawnych protestów.

Zanim jednak zaprezentujemy bardzo ciekawe informacje na ten temat, przypomnijmy tylko, że uchwałą z 30 sierpnia 2023 r. (nr LIX/583/23) w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Zielonka rejon bazy paliw przy ul. Podleśnej został zmieniony z obszaru aktywności gospodarczej na teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Ponieważ studium nie jest aktem prawa miejscowego, ale raczej zarysem polityki gminnej, wiążącej dla władz gminy przy opracowywaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (mpzp), należało rozpocząć procedurę tworzenia mpzp.

Procedura uchwalenia mpzp została wszczęta na mocy uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Zielonka dla rejonu ul. Podleśnej z dnia 19 grudnia 2023 r. W jej trakcie, a dokładnie w grudniu ubiegłego roku, zaczęły jednak pojawiać się w mediach społecznościowych informacje o rzekomych planach inwestora, który miałby wybudować bloki dla 18 tys. mieszkańców, co sparaliżowałoby miasto, placówki oświatowe i gminne drogi. Do sprawy w obszernym wywiadzie w Wieściach odniósł się burmistrz, obalając argumenty środowiska skupionego wokół jego politycznych przeciwników. Sprawa jednak zaczęła żyć własnym życiem i na styczniowej sesji Rady Miasta burmistrz niespodziewanie przerwał procedurę tworzenia mpzp dla tego obszaru. Jak argumentował: „zmiany w przepisach nakazały wygasić trwające procedury planistyczne, a zgromadzone materiały zostały odłożone na półkę”, dodając, że aktualnie dla tego obszaru obowiązującym jest studium sprzed podjęcia uchwały o zmianie studium w 2023 roku.

Czy to oznacza, że wkrótce ruszy działalność praktycznie gotowej bazy paliw, a właściciel sąsiedniego terenu na swoich działkach może uruchamiać działalność produkcyjno-przemysłową? Z Krzysztofem Szubierajskim rozmawia red. Julita Mazur:

Jest Pan właścicielem działek po dawnej Ceramice, bezpośrednio przylegających do terenu, na którym widzimy ogromne zbiorniki, przygotowane do uruchomienia bazy paliw. Ten obszar także zamierzał Pan wykupić, by zamiast przemysłu, na ok 13,5 ha wybudować osiedle. Co zamierza Pan zrobić dziś, kiedy cała procedura zmiany mpzp dla tego obszaru została przerwana?

– To prawda, nabyliśmy połowę terenu, nazwijmy go „po dawnej Ceramice”. Druga część została w rękach zagranicznych właścicieli, którzy zamierzali stawiać na nim bazę paliwową. Mają na nią wszystkie możliwe pozwolenia i inwestycja I etapu bazy paliw jest już wykonana w ok. 70%. Poprowadzono do niej utwardzone drogi, zamontowano nowe pompy do paliwa, zrobiono zbiorniki podziemne. Wylano fundamenty pod wszystkie zbiorniki naziemne i rozpoczęto remont bocznicy kolejowej, prowadzącej przez jedno z osiedli. Także nawet bez dokończenia budowy zbiorników naziemnych można powiedzieć, że baza w ciągu najbliższych miesięcy mogłaby zostać uruchomiona. I etap realizacji bazy paliw, ten już praktycznie gotowy, to tereny bezpośrednio sąsiadujące z zabudową mieszkaniową przy ul. Podleśnej 5. Teren będący II etapem realizacji bazy paliw to działki sąsiaduje bezpośrednio z zabudową mieszkaniową przy ul. Porzeczkowej, Jerzynowej i Ceramicznej – generalnie z Maciołkami, wzdłuż ulicy Szerokiej.

Po kupnie działek przylegających do tego terenu dowiedzieliśmy się, że wokół bazy i bocznicy pojawił się ogromny opór społeczny. Pisaliście o tym Państwo wielokrotnie. Dlatego podjęliśmy rozmowy z tą firmą, ale również z władzami miasta, proponując rozwiązanie polegające na odkupieniu przez nas reszty terenu po dawnej Ceramice, czyli tego zagospodarowanego i przeznaczonego na bazę paliw. Warunkiem niezbędnym do finalizacji zakupu całości terenów była zmiana przeznaczenia zagospodarowania całości terenu po Ceramice na funkcję mieszkaniową wielorodzinną, jako jedyną ekonomicznie uzasadniającą porzucenie przez zagranicznego inwestora planu budowy bazy paliw. Dlatego złożyliśmy wniosek do miasta o zmianę przeznaczenia terenu na mieszkaniowy, co spotkało się ze stanowczą aprobatą władz miasta i przychylnym przyjęciem okolicznych mieszkańców Zielonki oraz Kobyłki.

Wówczas moglibyśmy w przyszłości uporządkować te działki i w ciągu kilkunastu kolejnych lat, powoli stawiać kolejne etapy osiedla. Rada Miasta jednogłośnie (włącznie z aktualnymi przeciwnikami władz miasta) podjęła wówczas uchwałę o zmianie studium likwidującego, w razie późniejszego uchwalenia stosownego mpzp, możliwość jakiejkolwiek zabudowy przemysłowej, w tym bazy paliw, a umożliwiającego realizację osiedla mieszkaniowego.

Zgodnie z przepisami, po uchwaleniu studium zarówno my, jak i właściciel bazy paliw, złożyliśmy wniosek o zmianę mpzp dla tego terenu, a Rada Miasta przystąpiła do prac nad mpzp. Co jest bardzo ciekawe, wśród radnych, którzy wówczas głosowali na „tak” zarówno za uchwałą o zmianie studium w czerwcu 2023 r., jak też za uchwałą o przystąpieniu do zmiany mpzp umożliwiającego zabudowę mieszkaniową w grudniu 2023 r. była też jedna z dzisiejszych, głównych oponentek budowy osiedla – twórczyni stowarzyszenia Jawna Zielonka. Obie te uchwały Rada Miasta Zielonka podjęła jednogłośnie.

Co dokładnie może funkcjonować na tym terenie?

– W obecnym mpzp istnieje możliwość nie tylko uruchomienia bazy paliw, ale też postawienia np. magazynów logistycznych, które wraz z bazą paliw dziennie mogą obsłużyć: od 100 do 200 autocystern (zgodnie z wydanymi pozwoleniami mogącymi jeździć w trybie 24h) oraz następne przeszło 100 samochodów ciężarowych dla części logistycznej. Poza rozwozem paliw rozładowane w magazynach logistycznych przedmioty trzeba następnie rozwieźć setkami mniejszych „dostawczaków”. Czy manipulujący naprawdę nie zdają sobie sprawy jakie to jest natężenie ruchu, także w części centrum miasta?

Mówimy o magazynach logistycznych, ale decyzja o ich budowie jeszcze nie zapadła. Mamy też możliwość zorganizować na tym terenie także np. składowiska lub sortownie odpadów.

Po całym tym szumie wokół naszego terenu właśnie z takimi ofertami dzwonią do nas różni przedsiębiorcy z branży odpadów komunalnych. Temat jest jeszcze otwarty i w najbliższym czasie będziemy musieli rozważyć na co się zdecydujemy, a będzie to głównej mierze zależeć od tego, co zrobi właściciel bazy paliw.

Wycinka drzew przy bocznicy ruszyła. Czy to znaczy, że właściciele obszaru bazy paliw już przygotowują się do uruchomienia działalności? (…)

Cały wywiad przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

1 KOMENTARZ

  1. Nie na temat, ale przypominam komentarz od „mark” z poprzedniego numeru, abyśmy żyli w świadomości:
    „Kto widział ranking gmin 2024????
    Miejsce 75- Sulejówek
    Miejsce 78- Radzymin
    Miejsce 779 Wołomin
    Oczywiście gratulacje dla burmistrz
    Dla przypomnienia- rok temu było chyba 619. Noo- jest postęp- w dół!

    Takie hasło na codzień dla rządzących TU :
    -Im mniej zrobisz- tym mniej spier….isz.
    Ufam, że nie do zobaczenia w kolejnych kadencjach.”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj