spot_img

Kolej na kolej

0

Fot. Koleje Mazowieckie

Mazowszanie na nowo przekonali się do kolei. Coraz częściej podróżują i dojeżdżają do pracy czy szkoły pociągiem. Co więcej, wśród 16 polskich województw to na Mazowszu i w Pomorskiem przemieszczanie się tym środkiem transportu cieszy się największą popularnością.

Od kilku lat liczba pasażerów kolei w Polsce dynamicznie rośnie. Tak też jest w naszym województwie. – Jeżdżę pociągami, głównie do Warszawy, bo unikam dzięki temu stania w korkach i problemów z parkowaniem, a na bilety wydaję mniej, niż wydałbym na paliwo, gdybym jechał własnym autem – mówi Tomasz Kądziołka spod Mińska Mazowieckiego.

I to wydaje się być głównym powodem rosnącej popularności kolei. – Można powiedzieć, że w ostatnich latach wraca moda na kolej. Transport kolejowy jest przede wszystkim bezpieczny oraz ekologiczny, dzięki czemu stał się konkurencyjny dla transportu indywidualnego – wskazuje Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich (KM), przewoźnika należącego do samorządu Mazowsza.

Mazowiecki fenomen

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) pod względem liczby przejazdów koleją w przeliczeniu na jednego mieszkańca nasz region, wraz z Pomorzem, bije na głowę pozostałe województwa. W Mazowieckiem to 17,7 rocznie, w Pomorskiem 30,1, w Wielkopolsce – 10,4, Śląskiem – 6,8, Małopolsce – 7,7, a na Dolnym Śląsku – 12,7.

Z czego to wynika? Kluczem do zrozumienia kolejowego fenomenu na Mazowszu i Pomorzu są koleje regionalne i aglomeracyjne, bo to na nie przypada zdecydowana większość pasażerów pociągów w Polsce (prawie 80%). Oba te regiony w rozwoju takich kolei zdecydowanie wyprzedziły pozostałe województwa. Mazowsze to aż dwie, działające od lat kolejki aglomeracyjne (SKM i WKD), a samorząd naszego regionu był pierwszym samorządem w kraju, który utworzył własnego przewoźnika kolejowego – Koleje Mazowieckie. I wyprzedził w tym samorządy innych regionów o kilka lat! To ma duże znaczenie, ponieważ – jak pokazują statystyki UTK – pasażerów kolei najwięcej przybywa w tych województwach, które mają własnych samorządowych przewoźników kolejowych.

Tymczasem Mazowsze ma ich aż trzech. SKM należy bowiem do m. st. Warszawy, a WKD w 2007 r. zostało przejęte przez samorząd województwa oraz sześć samorządów gminnych. Obaj ci przewoźnicy od lat szybko się rozwijają. WKD, która przewiozła w zeszłym roku 5,25 mln pasażerów, ciągle inwestuje w nowy tabor, ale też w infrastrukturę. Warszawska SKM (działa od 2005 r.) zaczynała od dwóch linii. Dziś ma ich aż siedem, a w 2024 r. przewiozła 18 mln pasażerów.

Odważna decyzja

Większość pasażerów kolei w naszym regionie przypada na Koleje Mazowieckie (powstałe w 2004 r.), więc to one najbardziej przyczyniły się do jej renesansu na Mazowszu.

– Zanim je utworzyliśmy, kolejowe połączenia regionalne na Mazowszu obsługiwała spółka PKP PR. Jako samorząd łożyliśmy duże środki na te połączenia, ale mieliśmy niewielki wpływ na rozkłady jazdy, stan taboru i komfort podróżowania. Dlatego postanowiliśmy powołać własnego przewoźnika – opowiada Jan Waldemar Kuliński, Sekretarz Województwa – Dyrektor Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, od 20 lat przewodniczący rady nadzorczej KM.

To była wtedy odważna decyzja. – Kiedy samorząd powoływał naszą spółkę, było wielu sceptyków, którzy sądzili, że nam się nie uda – wspomina Robert Stępień.

Nie mieli racji. Od lat żadna inna kolej regionalna w kraju nie rozwija się szybciej niż KM. Stale uruchamiają one nowe połączenia, zwiększają liczbę kursów, a w ubiegłym roku pobiły własny rekord przewiezionych pasażerów. Skąd ten sukces? – Przesądziła o tym determinacja właściciela, jego zaangażowanie finansowe w rozwój Kolei Mazowieckich, postawienie na właściwych ludzi, na kolejarzy, którzy wiedzieli, w jakim kierunku spółka powinna się rozwijać. Bardzo ważne było też zaangażowanie pracowników – ocenia Jan Waldemar Kuliński.

To wszystko przekładało się na coraz lepszą jakość oferowanych usług. Dzięki wsparciu finansowemu ze strony samorządu Mazowsza oraz unijnym funduszom przewoźnik sukcesywnie wymieniał pociągi na nowe. To radykalnie zwiększało komfort podróży. Tylko w 2023 r. spółka KM sfinalizowała zakup 61 nowych elektrycznych pojazdów.

Będą nowe linie

Co czeka regionalną kolej na Mazowszu w najbliższych latach? Już trwa – finansowane przez samorząd Mazowsza – projektowanie odcinka (mającego powstać do 2029 r.), który połączy lotnisko w Modlinie ze stolicą. Niebawem zacznie się modernizacja linii ze Skierniewic do Pilawy, dzięki czemu pociągi pasażerskie będą mogły dojechać po 20 latach przerwy, m.in. do Mszczonowa i Tarczyna. Oprócz tego – w ramach programu Kolej+ i przy wsparciu finansowym samorządu Mazowsza – do 2028 r. mają zostać zrewitalizowane odcinki kolejowe z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec oraz z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini, dzięki czemu przywrócony zostanie tam ruch pasażerski.

Koleje Mazowieckie planują uruchomienie na wyżej wymienionych odcinkach swoich nowych połączeń. Są też w trakcie zakupu kolejnych 64 nowych pociągów, dofinansowanych z funduszy unijnych. To jednak nie wszystko, bo samorząd Mazowsza sfinansuje spółce zakup kolejnych 26 nowych pociągów!

Inwestycje w tabor i zwiększanie liczby połączeń planują też WKD i warszawska SKM. To zaś oznacza, że Mazowszanie, z korzyścią dla siebie, dla innych (im więcej kierowców przesiada się z aut do pociągów, tym mniejsze korki) i dla środowiska, jeszcze częściej niż dziś będą wybierać kolej jako swój środek transportu.

W budżecie samorządu Mazowsza na 2025 r. zarezerwowano niemal 1 mld zł na dofinansowanie przewozów kolejowych, z czego większość przypadnie Kolejom Mazowieckim, a pozostała część WKD. Dzięki tak dużemu wsparciu KM cały czas rozwijają swą siatkę połączeń i uruchamiają pociągi także na obszarach zagrożonych wykluczeniem transportowym. Reaktywowały też wiele połączeń na liniach, gdzie od lat nie kursowały żadne pociągi pasażerskie. W 2024 r. przewiozły 65 mln pasażerów.

Informacje z Mazowsza

0

Żegnamy linię W

4

– Z przykrością informujemy, że przewozy na trasie Wołomin – Warszawa będą realizowane tylko do końca czerwca 2025 r. – poinformowała kilka dni temu firma Stalko, organizująca przewozy autobusami m.in. linii W.

„Szanowni Pasażerowie, po wielu latach obsługi linii „W”, łączącej Wołomin, Kobyłkę i Zielonkę z Warszawą, jesteśmy zmuszeni do likwidacji przewozów na tej trasie. Systematycznie malejąca liczba pasażerów sprawia, że dalsze utrzymywanie linii komunikacyjnej w obecnych warunkach rynkowych stało się niemożliwe.

Autobusy linii W będą kursowały do końca czerwca 2025 roku. Dziękujemy samorządom miast Wołomin, Kobyłka i Zielonka za zaangażowanie i aktywne uczestnictwo w rozmowach dotyczących organizacji rozwiązania, które mogłoby zastąpić w przyszłości funkcjonującą linię W. Obecnie trwają prace nad wypracowaniem najlepszego możliwego rozwiązania dla mieszkańców” – informuje przewoźnik.

Nie wiadomo jeszcze co miałoby zastąpić autobusy „W”, które najwidoczniej nie przetrwały zawirowań związanych z coraz to nowymi trasami objazdów remontowanej DW 634 i gminnych ulic.

Dotychczasowi pasażerowie różnie komentują tę decyzję: (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Plażówka wraca na „Huragan”

0

Znowu można grać w plażową piłkę siatkową na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji „Huragan” w Wołominie. Dwa boiska do plażówki są już gotowe na letni, sportowy sezon.

To miejsce dla miłośników plażowej siatkówki udało się zrealizować m. in. dzięki programowi „Mazowiecki Instrument Wsparcia Infrastruktury Sportowej – Mazowsze dla sportu 2024”. Koszt budowy boisk to 64 tys. zł. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Zmiany w parafiach

0

Coroczne zmiany personalne dotykają też parafie naszego powiatu. Oto kto na mocy decyzji podjętych przez Biskupa Romualda Kamińskiego zmienia swoje dotychczasowe miejsce posługi:

Na emeryturę przechodzi ks. Jerzy Chyła, proboszcz parafii św. Józefa Oblubieńca NMP i św. Franciszka we Franciszkowie – zamieszka w DKE w Otwocku.

Księża wikariusze zmieniający placówki parafialne: (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Te gminy rosną w siłę

0

Powiat wołomiński odnotowuje jedno z najwyższych sald migracji w województwie mazowieckim. W 2024 roku saldo migracji wyniosło +2 249 osób, co plasuje powiat na drugim miejscu w województwie, zaraz po powiecie piaseczyńskim (+2 965 osób) – tak wynika z raportu o stanie powiatu za ubiegły rok, zaprezentowanego przez Starostwo.

W przedstawionym Radzie Powiatu ponad 130-stronnicowym dokumencie Zarząd Powiatu zamieścił charakterystykę regionu oraz najważniejsze obszary działania m.in.: budżet, bezpieczeństwo, edukację, pomoc społeczną, inwestycje, kulturę i ochronę zdrowia. Na jego podstawie radni udzielają staroście bądź nie, absolutorium.

Jak czytamy, w ostatnich latach powiat wołomiński notuje systematyczny wzrost liczby ludności. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na dzień 31 grudnia 2024 roku, liczba mieszkańców wyniosła 277 725 osób, co oznacza wzrost o ponad 28 tysięcy osób przez okres pięciu lat. Tym samym powiat wołomiński pozostaje największym powiatem pod względem liczby ludności w województwie mazowieckim oraz trzecim największym powiatem ziemskim w Polsce.

„Powiat wołomiński odnotowuje jedno z najwyższych sald migracji w województwie mazowieckim. W 2024 roku saldo migracji wyniosło +2 249 osób, co plasuje powiat na drugim miejscu w województwie, zaraz po powiecie piaseczyńskim (+2 965 osób). Wysokie saldo migracji potwierdza atrakcyjność osiedleńczą powiatu – zarówno dla mieszkańców Warszawy, jak i innych części regionu.

Jednocześnie powiat, podobnie jak większość jednostek samorządu terytorialnego w kraju, zmaga się z ujemnym przyrostem naturalnym, który w 2024 roku wyniósł – 268 osób. To zjawisko jest spójne z ogólnopolską tendencją demograficzną i wynika m.in. z niskiego poziomu dzietności oraz starzenia się społeczeństwa.

Sytuacja demograficzna w gminach powiatu wołomińskiego w 2024 roku była silnie zróżnicowana. Najwyższe dodatnie saldo migracji odnotowano w gminach położonych w zachodniej i centralnej części powiatu, szczególnie tam, gdzie w ostatnich latach rozwija się intensywne budownictwo mieszkaniowe i infrastruktura społeczna.

Marki i Radzymin należą do najdynamiczniej rozwijających się gmin nie tylko w skali powiatu, ale również całego województwa mazowieckiego (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Niepokojące dane o wycinkach

0

Zaniepokojona przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego w Radzyminie Agnieszka Krawucka zaprosiła na spotkanie nadleśniczego Nadleśnictwa Drewnica. Chodzi o skalę zaplanowanych wycinek drewna w gminie.

Jak informuje radna, dokładnie przeanalizowała Plan pozyskania drewna na 2025 r.

– Z dokumentów Nadleśnictwa Drewnica wynika, że pozyskanie grubizny w Radzyminie ma wzrosnąć o 23,5% w porównaniu do roku 2024. Szczególnie niepokoi wzrost tzw. cięć przygodnych aż o 471%.

W 2024 roku wycięto w naszej gminie 3 856 m³ drewna. W 2025 planuje się 4 761 m³ – to ponad 79 wagonów kolejowych pełnych drewna. Czy w ogóle powinno się wycinać drzewa? Tak – ale z umiarem. Eksperci wskazują, że wycinka jest częścią zrównoważonej gospodarki leśnej, ale tylko wtedy, gdy nie przekracza przyrostu rocznego, nie zagraża bioróżnorodności, jest transparentna i konsultowana z mieszkańcami. Jako Przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego złożyłam oficjalny wniosek do Nadleśnictwa Drewnica o wstrzymanie prac i korektę planów. Otrzymuję również liczne zapytania od mieszkańców zaniepokojonych oznaczeniami na drzewach. Dlatego planuję zwołać posiedzenie Komisji, które odbędzie się 21 lipca 2025 r. (poniedziałek) o godz. 17.00 w Urzędzie Gminy Radzymin. Zaproszenie zostało skierowane do przedstawicieli Nadleśnictwa Drewnica. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Informacje z Mazowsza

0

Powstaną nowe trasy rowerowe

0

Na budowę i przebudowę tras rowerowych w metropolii warszawskiej przeznaczono ponad 58 mln. zł unijnych środków z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027. Inwestycja dotyczy budowy i przebudowy ponad 18,5 km tras rowerowych na terenie Warszawy, Wołomina i Marek.

– Mieszkańcy zyskają wiele nowych połączeń z zintegrowanymi węzłami przesiadkowymi i możliwość zostawienia roweru przy przystankach transportu publicznego. Odpowiednia infrastruktura na terenie metropolii warszawskiej to też zachęta, aby z samochodu przesiąść się na rower – podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk.

W ramach projektu powstaną 2 połączenia graniczne z już istniejącymi trasami rowerowymi w innych gminach. Miasto stołeczne Warszawa wybuduje drogi dla rowerów przy ul. Warszawskiej do granicy miasta (połączenie z istniejącą za torami kolejowymi ścieżką w gm. Piastów). Z kolei gmina Wołomin wybuduje ścieżki, które połączą się (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Trzeba dołożyć kasę

0

Unieważniono przetarg na przebudowę przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Weteranów w Radzyminie wraz z budową brakującego fragmentu ścieżki rowerowej. „Ten kawałek bez ścieżki to jakieś nieporozumienie. Rowerzyści wykonują manewry alpinistyczne – wjeżdżają na ulicę i zaraz za torami z powrotem wjeżdżają na ścieżkę po drugiej stronie ulicy. Duży ruch na Weteranów sprawia, że to wszystko jest bardzo niebezpieczne” – relacjonują mieszkańcy.

Jak poinformowała Marta Rajchert, radna i członek zarządu Powiatu Wołomińskiego: (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563