Serwis komputerowy czy pogotowie komputerowe – którą usługę wybrać?

Komputery mają to do siebie, że zazwyczaj psują się w najmniej oczekiwanym momencie. Pierwsza myśl użytkownika to przeważnie: kto naprawi mój komputer? Chwila zastanowienia, konsultacje ze znajomymi lub poszukiwania w Google (albo modne ostatnio pytanie w lokalnych grupach na Facebooku) i już wiemy, że można albo: zanieść uszkodzone urządzenie do serwisu komputerowego, albo wezwać informatyka do siebie. Która z tych opcji będzie lepsza? To zależy…

 

Lokalny serwis komputerowy

Serwis komputerowy to lokalny punkt napraw urządzeń takich jak laptopy lub komputery stacjonarne (czasami także telefonów, tabletów, drukarek itd.). Przykładowo, w powiecie wołomińskim: serwis komputerowy Wołomin. Jak wszystkie tego typu punkty, ma stałe godziny otwarcia w trakcie których można dostarczyć tam popsute urządzenie. Na miejscu komputer zostanie przyjęty, a następnie w kolejności naprawiony. Być może, po przedstawieniu objawów będzie możliwa wstępna diagnoza i orientacyjny koszt naprawy. Później naprawa połączona z ewentualnym zamówieniem części, jeśli jest taka konieczność i wciągu kilku godziny lub kilku dni (zależnie od usterki) można odebrać naprawiony komputer.

 

Pogotowie Komputerowe – informatyk z dojazdem

W sytuacji, gdy chcemy, aby komputer został naprawiony na miejscu, w domu lub firmie, jest możliwość zamówienia przyjazdu informatyka. Usługa ta jest powszechnie nazywana pogotowiem komputerowym lub pogotowiem informatycznym. W przypadku korzystania z usług firm, najczęściej wezwana na miejsce osoba jest z zawodu i wykształcenia informatykiem. Aczkolwiek, tego typu usługi często są świadczone także przez osoby prywatne, np. studentów lub miłośników komputerów. Nie stanowi to ich głównego źródła dochodu – wykonywanie usług pogotowia komputerowego to sposób, żeby „dorobić”.

 

Co naprawi informatyk na wezwanie do domu lub firmy?

Trzeba wiedzieć, że serwisant działający z dojazdem nie jest w stanie naprawić każdej usterki.  Dotyczy to szczególnie awarii typowo fizycznych, czyli hardware, podczas których konieczna może być wymiana jakiegoś uszkodzonego podzespołu komputera. Pogotowie komputerowe raczej nie naprawi na miejscu połamanej obudowy lub zbitej matrycy w laptopie, albo uszkodzonej płyty głównej w komputerze stacjonarnym. W takich wypadkach najczęściej serwisant zaproponuje zabranie sprzętu, aby naprawić go w warunkach bardziej warsztatowych. Oczywiście pewne części bardziej uniwersalne, jak np. zasilacz komputerowy lub dysk twardy są możliwe do wymiany u Klienta. Z reguły jednak, serwisantów z dojazdem wzywa się do usterek typu „software”, czyli związanych z oprogramowaniem (wadliwe, błędne działanie, niemożność instalacji, zawieszanie się, brak komunikacji), albo w celach konfiguracyjno – podłączeniowych (problemy z internetem, konfiguracja sieci, podłączenie nowego routera).

Ceny usług serwisowych

Porównując potencjalny koszt naprawy urządzenia zawiezionego do serwisu oraz w modelu z dojazdem, korzyść finansowa jest zdecydowanie po stronie serwisu stacjonarnego. W serwisie komputerowym, technik może jednocześnie naprawiać nawet kilkanaście sprzętów, a rozliczenie następuje „od naprawy”. W przypadku, przyjazdu informatyka, rozliczenie najczęściej jest godzinowe. Dla przykładu: instalacja systemu operacyjnego wraz z oprogramowaniem użytkowym, sterownikami i aktualizacjami, która trwa od 1 do 3 godzin w serwisie będzie kosztowała około 150 zł. Zaś w modelu pogotowia komputerowego będzie to czas pracy razy stawka godzinowa. Finalnie zatem, usługa ta może okazać się nawet dwa-trzy razy droższa.

 

Serwis komputerowy czy informatyczne pogotowie?

Profesjonalne pogotowie komputerowe, biorąc pod uwagę jego ceny, niewątpliwie należy zaliczyć do usług premium. Ta usługa raczej nie jest przeznaczona dla osób, dla których koszt usługi serwisowej jest najważniejszym czynnikiem zakupowym. Jeśli zaś, bardziej istotnym czynnikiem jest wygoda (nie trzeba zawozić nigdzie komputera), szybkość naprawy, a także ochrona danych (podgląd pracy technika) śmiało można wybierać pogotowie komputerowe.

W przypadku wątpliwości, którą usługę wybrać, najlepiej jest skonsultować się z doświadczonym doradcą technicznym. Istnieje bowiem trzecie opcja rozwiązania problemów z Twoim komputerem – pomoc zdalna. W razie pytań warto po prostu zadzwonić do firmy A1 Komputery z Wołomina, która w swojej ofercie ma nie tylko serwis komputerowy, ale także pogotowie komputerowe oraz pomoc zdalną.

No Comments

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *