spot_img

Jeźdźcy HULAJNÓG

0

W ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania korzystaniem z hulajnóg elektrycznych. Niestety, wraz z rosnącą popularnością tych urządzeń, wzrosła liczba wypadków z ich udziałem.

W 2023 roku doszło do 66 wypadków na Mazowszu, a w roku bieżącym (do końca sierpnia) – już do 123. Alarmujące jest to, że obniża się wiek sprawców takich kolizji. W 2024 roku najczęstszą grupą byli ludzie w wieku od 18 do 24 lat, a do połowy tego roku – dzieci i młodzież od 7. do 14. roku życia.

Od lat samorząd województwa mazowieckiego prowadzi kampanię edukacyjną dla dzieci i młodzieży dotyczącą bezpiecznego poruszania się po drodze. – Staramy się pokazać dzieciom, jak ważne jest odpowiednie zachowanie na drodze, przestrzeganie przepisów i co ważne zwłaszcza o tej porze roku bycie widocznych. Za nami setki spotkań w szkołach, tysiące rozdanych zestawów odblaskowych w ramach akcji „Jesteś widoczny, jesteś bezpieczny”. Z myślą o najmłodszych uruchomiliśmy także portal Bezpieczne Mazowsze, który w sposób ciekawy i przystępny dla młodego odbiorcy uczy bezpiecznych zachowań – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Młodzi lubią szybkość

Poczekalnia SOR w szpitalu dziecięcym na ul. Niekłańskiej jest pełna rodziców z dziećmi w każdym przedziale wiekowym. Oczekiwanie upływa na rozmowach: co się stało? jak się stało? Najczęściej padające wyrazy to: trening i hulajnoga. Dużą grupą są właśnie użytkownicy pojazdów z napędem elektrycznym. Zdaniem dra Łukasza Rakasza, ordynatora oddziału neurochirurgii w szpitalu dziecięcym na ul. Niekłańskiej, takie wypadki stały się plagą. – Pojawiły się hulajnogi elektryczne, a tego wcześniej jednak nie było, i jeżdżą coraz szybciej. Co więcej, rowery elektryczne są też już dużo łatwiej dostępne, dużo tańsze i ich też jest coraz więcej. A do tego – dzieci lubią prędkość, lubią tę granicę przesuwać – tłumaczy neurochirurg. – Nie można mieć pretensji do dzieci, raczej do dorosłych. Nie tylko do rodziców i opiekunów, ale do całej dorosłej części społeczeństwa.

A co na to prawo?

Zasady korzystania z tych pojazdów są jasno określone: hulajnoga elektryczna bez względu na to, gdzie się porusza, nie może jechać z prędkością większą niż 20 km/h. W miejscach, gdzie obowiązuje takie ograniczenie, można poruszać się po jezdni. W pozostałych przypadkach należy korzystać z chodnika lub ścieżki rowerowej. Dzieci poniżej 10. r.ż. na hulajnogach elektrycznych mogą jeździć tylko pod opieką dorosłych i tylko na obszarach zamkniętych. Młodzież do 18. r.ż. musi posiadać stosowne uprawnienia, np. kartę rowerową. Zabronione jest przewożenie na hulajnodze innych osób lub bagaży.

Bezpieczeństwo zaczyna się od kasku

Wypadki zdarzają się niespodziewanie – wystarczy nierówność na drodze, nagłe hamowanie lub nieostrożność innego uczestnika ruchu. A uderzenie głową o asfalt, nawet przy niewielkiej prędkości, może prowadzić do poważnych urazów. – Te uszkodzenia są już nieodwracalne. Dochodzi do pęknięć czaszki, urazów tkanki mózgowej. To pacjenci, którzy często nie dożywają transportu do szpitala – mówi wprost dr Łukasz Rakasz

Najcięższych urazów głowy doznają zazwyczaj piesi, użytkownicy hulajnóg i motocykliści – bo nie mają żadnej ochrony wokół siebie. Z badań wynika, że to w tej grupie, pieszych i motocyklistów, jest najwięcej poważnych urazów głowy. Z tym, że ci ostatni zwykle mają kaski. – Kask działa jak amortyzator, pochłaniając energię uderzenia i rozpraszając ją, zanim dotrze do czaszki i mózgu. Dzięki odpowiedniej konstrukcji i materiałom, kask zmniejsza siłę uderzenia, chroniąc delikatne struktury mózgu przed urazami. To proste, ale niezwykle skuteczne rozwiązanie, które może uratować życie i zapobiec poważnym konsekwencjom urazów głowy – wyjaśnia neurochirurg. – I to właśnie taka ochrona robi różnicę, jeśli mielibyśmy wybierać między lekkim potłuczeniem a poważnym krwiakiem wewnątrzczaszkowym czy trwałym uszkodzeniem mózgu.

Gdy za późno na profilaktykę

W ostatnich latach lekarze obserwują znaczącą zmianę w przyczynach urazów kręgosłupa. Dr n. med. Paweł Baranowski, neurochirurg, dyrektor medyczny Szpitala STOCER im. prof. M. Weissa w Kostancinie-Jeziornie (placówka samorządu województwa) przyznaje, że w latach 80. ubiegłego stulecia dominowały urazy doznane podczas skoków do wody czy wypadków w rolnictwie. Od początku XXI wieku coraz częściej mamy do czynienia z urazami wynikającymi z wypadków komunikacyjnych – samochodowych i motocyklowych. – Obserwujemy także dynamiczny wzrost liczby urazów związanych z jazdą na rowerach i hulajnogach elektrycznych. Wprowadzenie napędów elektrycznych pozwoliło na osiąganie znacznie większych prędkości, co niestety przekłada się na poważniejsze obrażenia. Często są to urazy wielonarządowe, prowadzące do trwałego kalectwa, a niekiedy nawet do śmierci – mówi lekarz. – Niestety, w przeciwieństwie do kierowców samochodów i motocykli, użytkownicy rowerów i hulajnóg nie są objęci tak restrykcyjnymi przepisami bezpieczeństwa. Wielu z nich porusza się bez odpowiednich zabezpieczeń, a część – niestety – będąc pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. To poważny problem, który wymaga większej świadomości społecznej i odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.

Siódmy wymiar

Zanim jednak poziom rozsądku i świadomości społecznej osiągnie pożądany poziom, musimy polegać na umiejętnościach i doświadczeniu naszych chirurgów. A ponieważ kwestia zdrowia Mazowszan jest jednym z priorytetów samorządu województwa, dlatego nieustająco inwestuje on w najnowocześniejszy sprzęt medyczny. Jednym z ostatnich nabytków jest nawigacja śródoperacyjna „Flash Navigation with 7D Technology”, która pojawiła się na wyposażeniu szpitala STOCER. Wartość sprzętu to blisko 2 mln zł. Nowa technologia pozwala na prowadzenie operacji bez konieczności stosowania śródoperacyjnego RTG, co jest korzystne nie tylko dla pacjentów, ale również dla całego personelu bloku operacyjnego.

Jak zauważa członkini zarządu województwa mazowieckiego Anna Brzezińska inwestycje w zdrowie mieszkańców województwa to priorytet władz regionu. – Dzięki środkom z Unii Europejskiej możemy realnie poprawiać jakość usług medycznych, zwiększać dostępność do nowoczesnej diagnostyki i wspierać rozwój naszych placówek.

Jesienna mantra

Według danych policji dochodzi do coraz większej liczby wypadków z udziałem nie tylko użytkowników hulajnóg, ale również rowerzystów i pieszych. W przypadku roweru, który staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu, niekorzystne statystyki również rosną. Na Mazowszu w ubiegłym roku doszło do 555 wypadków z udziałem rowerzystów, a do połowy tego roku – było ich już 376. Główna ich przyczyna to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdów dla rowerzystów. W przypadku pieszych, to w ubiegłym roku na Mazowszu doszło do 646 wypadków z ich udziałem, natomiast tylko do końca sierpnia tego roku było ich już 362. Najczęstsza przyczyna? Nieustąpienie pierwszeństwa na pasach i brak widoczności pieszego przez kierowcę.

Dlatego też ostatni kwartał roku to czas, w którym przypominamy o noszeniu odblasków: szybciej zapada zmrok, a warunki pogodowe pogarszają widoczność.

Odblaski sprawiają, że pieszy, rowerzysta czy użytkownik hulajnogi jest widoczny dla kierowców z dużo większej odległości — nawet ze 150 m, w porównaniu do zaledwie 20–30 m bez odblasku. To daje kierowcy więcej czasu na reakcję. Noszenie odblasków może dosłownie uratować życie, szczególnie poza obszarem zabudowanym, gdzie nie ma oświetlenia ulicznego.

Portal Bezpieczne Mazowsze

W tym roku, aby zaangażować szkoły do nauki bezpieczeństwa na drodze samorząd województwa uruchomił portal Bezpieczne Mazowsze. W atrakcyjnej formie przekazuje on najmłodszym uczestnikom ruchu drogowego cenną wiedzę, a najlepsi jego użytkownicy mogą wygrać nagrody. W szkołach, które zdobyły największą liczbę punktów, są organizowane warsztaty z udziałem ratowników medycznych, strażaków i policjantów, a nawet kierowcy rajdowego. Uczniowie mają do pokonania rowerowy tor przeszkód i biorą udział w warsztatach udzielania pierwszej pomocy z użyciem okularów VR. W pierwszej edycji kampanii wzięły udział 64 szkoły. W ramach kampanii uczniom przekazywane są przez samorząd województwa elementy odblaskowe. Trwają zapisy do kolejnej edycji.

Cały artykuł dostępny jest w miesięczniku „Mazowsze. Serce Polski” oraz na www.mazovia.pl.

Informacje z Mazowsza

0

Jak usprawnić ruch w centrum Wołomina?

0

W Wołominie rozpoczęły się konsultacje koncepcji organizacji ruchu w obszarze rewitalizacji, obejmującym ścisłe centrum miasta. W ubiegłym tygodniu urzędnicy upublicznili dokument przedstawiający analizę komunikacyjną oraz koncepcję organizacji ruchu dla wołomińskiego obszaru rewitalizacji. Analiza obejmowała pełne pomiary ruchu drogowego, badania natężenia i kierunków przemieszczania się, a także szczegółowe opracowania dotyczące najważniejszych ulic, w tym rejonu Placu 3 Maja.

Zaprezentowano dwa warianty dot. wprowadzenia nowej organizacji ruchu w centrum Wołomina. Wiele dyskusji wywołała zwłaszcza kwestia kierunkowości ulic. W wielu miejscach Wołomina ulice już dziś funkcjonują jak jednokierunkowe, z uwagi na zaparkowane pojazdy i ograniczoną szerokość pasów. Jak przekonują urzędnicy, zaproponowane rozwiązania mają zapewnić większą płynność i bezpieczeństwo ruchu pieszych, rowerzystów i kierowców. Co istotne, prace planistyczne dotyczą też rozwiązań zapisanych w miejscowym planie rewitalizacji, takich jak planowane połączenie ul. Żelaznej z tzw. ulicą Warszawską-bis czy rozmowy prowadzone z koleją w sprawie bezpiecznych podziemnych przepraw pieszo-rowerowych pod torami kolejowymi.

W analizie szczegółowo przyjrzano się również temu, jak swoje auta w przestrzeni publicznej parkują mieszkańcy Wołomina (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Przyszłoroczne inwestycje w gminie Wołomin

0

Zajrzeliśmy również do projektu budżetu Gminy Wołomin na 2026 r. Ustalono w nim dochody w kwocie 379 119 033,45 zł, w tym dochody bieżące – 368 607 513,47 zł i dochody majątkowe – 10 511 519,98 zł. Wydatki budżetu gminy określono zaś w kwocie 415 408 914,99 zł, w tym wydatki bieżące 368 934 297,13 zł, a wydatki majątkowe 46 474 617,86 zł. Deficyt budżetu ustalono na kwotę 36 289 881,54 zł. Na co w przyszłym roku pieniądze ma zamiar wydać Gmina Wołomin? Oto lista najciekawszych inwestycji:

– Rozbudowa i przebudowa budynku przy ul. Fieldorfa 22 na potrzeby utworzenia żłobka publicznego – łączna kwota 5 700 000 zł;

– Budowa nowej siedziby Ośrodka Pomocy Społecznej w Wołominie przy ul. Wileńskiej 23 – 3 350 000 zł;

– Przywrócenie zieleni oraz modernizacja strefy sportu, rekreacji i wypoczynku dla dzieci i dorosłych na Osiedlu Słoneczna – 487 000 zł (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Radzymin otwiera lodowisko

0

Zakład Gospodarki Komunalnej w Radzyminie rozpoczął pracę przy wykonaniu podbudowy pod miejskie lodowisko. Gdzie dokładnie powstanie?

Jak deklaruje burmistrz, powraca do idei budowy lodowisk, ale robi to nieco lepiej i inaczej niż do tej pory. – Po pierwsze, to będzie lodowisko zrealizowane w formule półkomercyjnej. To znaczy teren dzierżawi od nas prywatny podmiot, który postawi to lodowisko na swój koszt i poza okresami ferii zimowych, świątecznych, żeby z niego skorzystać będzie można po prostu nabyć tu bilety. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Zielonka buduje drogi

0

Wśród przyszłorocznych inwestycji, które zaplanowała na swoim terenie Zielonka, znajdą się w większości remonty dróg. Które ulice zostaną zmodernizowane?

Wydatki majątkowe na przyszły rok zaplanowano w sumie na 18,5 mln zł. W tej kwocie znajdą się remonty i budowy m.in:

– „Budowa chodnika w ul. Prostej” zaplanowana na 250 000 zł. Chodzi o wykonanie chodnika w drodze prowadzącej do Przedszkola nr 3. Aktualnie w drodze tej brak jest elementów infrastruktury podnoszącej bezpieczeństwo pieszych w ruchu drogowym. Piesi poruszają się po jezdni. Budowa chodnika w tej ulicy podniesie poziom bezpieczeństwa. Będzie również 1 etapem wprowadzania elementów uspokajania ruchu w jej rejonie – wprowadzania ruchu jednokierunkowego w newralgicznych drogach układu komunikacyjnego.

⁃ „Modernizacja drogi gminnej – nawierzchni jezdni, zjazdów indywidualnych oraz chodników wraz z infrastrukturą techniczną w ul. Kilińskiego na czterech odcinkach: (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Ostatnia faza

0

Trwa remont głównej arterii Radzymina – ul. Konstytucji 3 Maja. O postępach prac oraz przyszłych zmianach w ruchu opowiedział mieszkańcom na spotkaniu burmistrz Krzysztof Chaciński.

– W tej chwili, w okolicach pierwszego odcinka od POW do al. Jana Pawła II widzicie, że ta budowa ruszyła w ostatnią fazę. W tym tygodniu będziemy układać pierwszą warstwę nawierzchni asfaltowej i w ciągu około dwóch tygodni planujemy wpuścić ruch na wybudowanym rondzie. A to z kolei będzie oznaczało, że wchodzimy w drugą część remontu, dużo bardziej uciążliwą w moim przekonaniu, a mianowicie zamkniemy kolejne odcinki ul. Konstytucji 3 Maja: od ul. POW do Batorego – zapowiedział włodarz miasta.

Remont wymusi na kierowcach zmianę pewnych przyzwyczajeń. Ulica Konstytucji ma mieć co do zasady trzy pasy, różnie na różnym odcinku. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Informacje z Mazowsza

0

150 milionów na inwestycje

0

O inwestycjach, które czekają nas w przyszłym roku oraz założeniach nowego programu ochrony i szkolenia ludności, ze starostą wołomińskim Arkadiuszem Werelichem rozmawia red. Julita Mazur.

Właśnie opublikował Pan projekt budżetu na 2026 rok. Czy można powiedzieć, że to pierwszy, samodzielny budżet, skonstruowany przez nowy zarząd Powiatu?

– Jeszcze nie do końca, choć w jakimś stopniu na pewno tak. Zupełnie samodzielny, pierwszy nasz autorski budżet tej kadencji to ten na rok 2027, a być może nawet na 2028 r. Dzisiaj mamy bowiem w dużej części kontynuację zadań jeszcze z zeszłej kadencji, zapisanych jako zadania wieloletnie. Głównie są to inwestycje drogowe. Wiadomo, że w ich przypadku procedura inwestycyjna wielokrotnie niestety się przedłuża, szczególnie uzyskiwanie decyzji ZRID, które trwa. Będzie to budżet około półmiliardowy, z czego ponad 150 milionów złotych pochłoną inwestycje – tu zaznaczmy: utrzymując poziom zadłużenia mniej więcej na poziomie lat ubiegłych.

Jak więc można opisać przedstawiony w piątek projekt budżetu?

– Będzie on trochę trudny z uwagi na duże obciążenia inwestycyjne, wynikające chociażby z rozbudowy szpitala, ale myślę, że mimo wszystko jest bardzo zrównoważony. Duża część inwestycji to oczywiście budowa infrastruktury drogowej. W 2026 roku chciałbym też zamknąć temat poradni psychologiczno-pedagogicznych. Chcemy otworzyć jeszcze samodzielną poradnię w Radzyminie i mam nadzieję, że zamkniemy temat poradnictwa, bo będziemy wówczas dysponowali już pełną, rozbudowaną siecią samodzielnych poradni, które mogą orzekać. Roczny czas oczekiwania na orzeczenie, jaki zastaliśmy w obecnej kadencji, był absolutnie nieakceptowany dla rodziców. Ten problem od początku stanowił dla nas wyzwanie i mam nadzieję, że w przyszłym roku się z nim ostatecznie uporamy.

Gdzie będzie znajdować się nowa poradnia w Radzyminie?

– Pracujemy nad tym, żeby wykorzystać budynek przy DPS-ie w Radzyminie. Stanowi własność Powiatu i jest w niezłym stanie technicznym, więc pozostaje tylko kwestia jego adaptacji. (…)

Na ostatniej sesji Rady Powiatu mówił Pan o szkoleniach, które rozpoczną się lada moment w powiatowych szkołach, a które obejmą też w przyszłości innych mieszkańców. Jak zagospodarowane zostaną rządowe środki w tym zakresie? (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.htmlhttp://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

Kolejny „Park & Ride” przy S8

0

W miniony piątek wójt Dąbrówki wydał decyzję kończącą postępowanie o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji polegającej na budowie parkingu P+R wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu, na obszarze działki ewid. nr 5 w obrębie 0020, położonej w miejscowości Trojany, gm. Dąbrówka. Inwestycja budowy parkingu została też wpisana w projekt budżetu na 2026 rok. Znamy jego dokładną lokalizację. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563