Praca w sprzedaży oraz obsłudze klienta — jakie cechy pomogą osiągnąć sukces zawodowy?

0
Young colleagues looking at laprop display and discussing data in cafe

Najwięcej ofert pracy dotyczy zazwyczaj branży handlowej. Sprzedawców potrzebują hipermarkety i dyskonty, małe sklepy osiedlowe i franczyzowe, ale także przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż detaliczną i hurtową dla klienta B2B. To ciekawa opcja zwłaszcza dla osób bez większego doświadczenia i bez kwalifikacji zawodowych – najczęściej wystarczą odpowiednie cechy osobowości oraz faktyczne umiejętności interpersonalne. Czym charakteryzuje się dobry, a czym zły sprzedawca?

Charakterystyka pracy w sprzedaży i w obsłudze klienta

Na początku warto zaznaczyć, że praca sprzedawcy może być bardzo różna, w zależności od konkretnego stanowiska. Na kasie liczy się przede wszystkim szybkość obsługi i umiejętność łagodzenia napięć między klientami czekającymi w kolejce. W przypadku produktów premium o wiele istotniejsze są zdolności perswazyjne i prezentowanie oferty w zachęcający sposób.

W osobistej, telefonicznej lub internetowej obsłudze klienta najważniejsza jest umiejętność szybkiego rozwiązywania problemów, z którym zgłaszają się osoby korzystające z infolinii czy czatu. Przyda się także odporność na stres, ponieważ doświadczający problemów z produktem czy usługą klienci nie zawsze zachowują się sympatycznie.

Ciekawą opcją jest także praca w charakterze przedstawiciela handlowego, która często wiąże się z wyjazdami biznesowymi. Produkt czy usługa są wówczas aktywnie promowane podczas wizyt u klienta. Osoba wykonująca taką pracę powinna być nie tylko dobrym sprzedawcą, ale i dobrym kierowcą.

Cechy dobrego sprzedawcy

Niezależnie od konkretnego miejsca wykonywania pracy, istnieje zestaw cech przydatnych na wszystkich tych stanowiskach. Jeśli więc szukasz pracy w handlu, warto podkreślić je w swoim CV czy w mailu do potencjalnego pracodawcy.

Sprzedawcę powinien cechować spokój i opanowania. Ważne są umiejętności perswazyjne, ale także wysoki poziom empatii, pozwalający na odczytanie emocji i zrozumienie potrzeb klientów. Spore znaczenie ma odporność na doświadczany w pracy stres i wysoka kultura osobista, niezależnie od tego, z jakim klientem mamy do czynienia.

Dużym atutem jest znajomość oferty lub szybkie uczenie się – jeśli chcesz doradzać innym, musisz najpierw sam wiedzieć sporo. W dużych miastach sprzedawca mający bezpośredni kontakt z klientem powinien również znać j. angielski w stopniu komunikatywnym – sprawdź pod tym kątem oferty na https://www.gowork.pl/praca/sprzedawca;st/warszawa;l.

Kwalifikacje niezbędne w obsłudze klienta

Pracodawcy publikujący ogłoszenia z zakresu obsługi klienta najczęściej nie mają konkretnych wymagań, jeśli chodzi o wykształcenie potencjalnych pracowników (możesz to zweryfikować na https://www.gowork.pl/praca/obsluga-klienta;st/warszawa;l). Ważniejsze okazuje się doświadczenie, a jeszcze ważniejsza – szybkość uczenia się.

Funkcjonujące obecnie na rynku edukacyjnym technika handlowe czy kursy na sprzedawcę mogą jednak okazać się pomocne, ponieważ dostarczają absolwentom bardzo cennych informacji o sposobach postępowania z klientem – zwłaszcza tym wymagającym.

Kto nie nadaje się do pracy jako sprzedawca?

Choć z pracą sprzedawcy nie są związane wysokie wymagania początkowe, to jednak nie wszyscy się do niej nadają. Mowa tu przede wszystkim o introwertykach i osobach, które nie lubią kontaktu z ludźmi.

W charakterze sprzedawcy nie sprawdzi się także ktoś z tendencją brania wszystkiego do siebie – bardzo prawdopodobne, że osoba taka porzuci pracę po pierwszym kontakcie z roszczeniowym i konfliktowym klientem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj