spot_img
Strona główna Blog Strona 24

Informacje z Mazowsza

0

Wiele gmin, jedna ścieżka

2

Radzymin przyjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy partnerstwa w zakresie realizacji projektu pn. „Utworzenie sieci ścieżek rowerowych wokół Jeziora Zegrzyńskiego wraz z odcinkami uzupełniającymi, na terenie gmin: Nieporęt, Radzymin, Serock i Wieliszew”.

Dzięki porozumieniu z innymi gminami, Radzymin w ramach konkursu będzie aplikować o dofinansowanie budowy ścieżek rowerowych zlokalizowanych przy ul. Wołomińskiej, ul. Armii Krajowej oraz Al. Jana Pawła II (odcinek od ul. Pólko w msc. Nadma do granicy z gminą Marki). Szacowany koszt projektu w zakresie gminy Radzymin to ok. 21 mln zł (w tym n.in. koszty dokumentacji projektowych, roboty budowlane i promocja), przy szacowanej długości ścieżek ok. 3,8 km.

Poziom dofinansowania w ramach naboru został określony na poziomie 50% kosztów kwalifikowanych projektu. Planowany termin realizacji wyznaczono na koniec 2027 roku.

– Trwa teraz otwarty nabór na projekty ścieżkowe. W ramach tego naboru chcielibyśmy wspólnie z partnerami złożyć trzy wnioski o dofinansowanie, na te elementy gdzie mamy już projekty przygotowane, albo jesteśmy w trakcie ich przygotowania. Pierwszy to ścieżka rowerowa od ronda wjazdowego na ul. Wołomińską na trasę S8 w kierunku Wołomina: (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Muszą tak wyć?

6

Spotkania włodarzy z mieszkańcami to okazja do zapoznania się z wszelkimi opiniami – nawet najbardziej osobliwymi. Jak choćby ta, kwestionująca konieczność włączania syren alarmowych.

– Czy syreny informujące strażaków OSP o wyjeździe muszą tak głośno wyć? – pytali mieszkańcy na marcowym spotkaniu online z burmistrz Ząbek.

Jak tłumaczyła Małgorzata Zyśk, obowiązujące przepisy ustawy nakazują używanie syren i komenda główna PSP nie wyraża zgody na odstępstwa w tej kwestii. – Są oczywiście alternatywne sposoby komunikowania, ale to tylko sposób dodatkowy i nie ma przyzwolenia by ominąć tę sygnalizację syrenami – tłumaczyła burmistrz dodając, że nie ma też możliwości wyciszenia syren. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Kolejne 10 mln zł dla szpitala

0

Starosta Adam Lubiak ogłosił, że na posiedzeniu Zarządu Powiatu podjęta została decyzja o przekazaniu wołomińskiemu szpitalowi dodatkowych środków na zakup tomografu komputerowego, RTG i USG. W ten sposób szpital stanie się samodzielny w zakresie diagnostyki obrazowej. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Oto etapy modernizacji DW 634

0

Jak informuje urząd w Zielonce, wykonawca modernizacji DW 634 w w granicach tego miasta zaplanował realizację prac w podziale na trzy etapy:

I ETAP:

– od skrzyżowania ul. Kolejowej do ul. Dąbrowskiego w Kobyłce.

Skrzyżowanie: Kolejowa – Wyszyńskiego – Wojska Polskiego, będzie cały czas przejezdne. Planowany czas prac potrwa ok. 13 miesięcy.

II ETAP:

– od wiaduktu do ul. Wojska Polskiego

Ten etap rozpocznie się dopiero po zakończeniu prac na I etapie tj. wiosną 2025.

Skrzyżowanie: Kolejowa – Wyszyńskiego – Wojska Polskiego, będzie cały czas przejezdne. Planowany czas prac potrwa ok. 8 miesięcy.

III ETAP: (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Bałagan urbanistyczny

1

Burmistrz Ząbek Małgorzata Zyśk przyznała niedawno, że cyt. „miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jaki funkcjonuje od 2003 roku, wprowadził nam znaczny bałagan”. Niewiele już w tej sprawie udaje się zdziałać, choć pewne podjęte kroki urzędu powstrzymują zapał deweloperów, by budować jeszcze więcej na coraz mniejszych powierzchniach.

Temat urbanistycznego chaosu powraca cyklicznie, najczęściej w czasie obrad komisji i sesji rady miasta, jak i spotkań z mieszkańcami. Kilka dni temu poruszono go w czasie internetowego wystąpienia burmistrz live, kiedy omawiała temat zastawianych ulic i co za tym idzie, braku możliwości przejścia chodnikami. Jak podkreśliła Małgorzata Zyśk, problem wynika z tego, że w dawnym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Ząbki, kiedy deweloper budował bloki, budował małe mieszkania ze wskaźnikiem 1,2 miejsca postojowego. Biorąc pod uwagę fakt, że do każdego z mieszkań przypisane są minimum dwa samochody, to stanowczo za mało. – Teraz to się zmieniło, w zasadzie od 2019 wymagam od każdego dewelopera na każdy lokal minimum dwa miejsca postojowe. (…) – zadeklarowała burmistrz.

Temat nadmiernego zagęszczenia miasta pojawiał się także w czasie jednej z ostatnich sesji rady (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Wiadomości z Mazowsza

0

Mazowsze w ścisłej czołówce!

0

Mazowsze znalazło się w pierwszej dziesiątce regionów o wielkim potencjale gospodarczym w tegorocznej edycji prestiżowego rankingu European Cities and Regions of the Future. To ogromne wyróżnienie, które zbiega się w czasie z obchodzonym w tym roku jubileuszem 25-lecia samorządów województwa i 20. rocznicą wstąpienia Polski do UE.

Elitarny ranking

European Cities and Regions of the Future to jeden z najważniejszych i najbardziej cenionych rankingów – przygotowywany przez magazyn FDI Intelligence – oceniających potencjał gospodarczy, biznesowy i finansowy poszczególnych regionów i miast Europy. W tegorocznym rankingu oceniono aż 330 europejskich miast, podzielonych według wielkości populacji na metropolie, duże, średnie, małe, mikro-miasta. Pod lupę wzięto również regiony podzielone na trzy grupy: duże, średnie i małe. Miasta i regiony oceniano w pięciu podkategoriach: potencjał gospodarczy, komunikacja, kapitał ludzki i styl życia oraz efektywność kosztowa.

Województwo mazowieckie w pierwszej dziesiątce

W grupie największych, europejskich regionów województwo mazowieckie zajęło wysokie miejsca w aż trzech dziedzinach. W kategoriach ,,potencjał gospodarczy’’ oraz ,,kapitał ludzki i styl życia’’ Mazowsze zajęło wysoką – 8. pozycję. W kategorii efektywność kosztowa nasze województwo uplasowało się na 4. pozycji, wyprzedzając tym samym takie regiony jak m.in. hiszpańska Andaluzja czy niemiecka Saksonia.

Jak zauważył marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik ten ranking jest doskonałym dowodem na to, że Mazowsze to jeden z najdynamiczniej rozwijających się regionów Europy. – Jesteśmy regionem nowoczesnym, o olbrzymim potencjale gospodarczym i co ważne dobrze się tu żyje. Miejsce w pierwszej dziesiątce wśród europejskich regionów świadczy o dobrze prowadzonej polityce rozwojowej i jest uwieńczeniem 20-letniego członkostwa Polski w Unii Europejskiej oraz 25 letniej historii samorządu województwa mazowieckiego.

To już 25 lat

W tym roku samorządy województw obchodzą jubileusz 25-lecia powstania. Jak podkreśla marszałek Adam Struzik reforma samorządowa była jednym z kroków milowych w budowaniu silnych regionów. Kolejnym krokiem było przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. – Początki nie należały do łatwych. Wspólnie, od postaw budowaliśmy nowy wymiar samorządu. I po tych 25 latach mogę powiedzieć jedno odnieśliśmy sukces. Dziś Mazowsze jest dużym, stabilnym województwem, prekursorem zmian i innowacji, najprężniej rozwijającym się regionem, dla którego władz najważniejsze jest dobro mieszkańców, ich bezpieczeństwo, komfort i przyszłość.

Wicemarszałek Wiesław Raboszuk równieżzauważa ogromny rozwój regionu. – Ćwierć wieku istnienia samorządu na Mazowszu i 20 lat członkostwa w UE całkowicie zmieniły krajobraz województwa mazowieckiego. Cieszę się, że to właśnie samorządom, w tym samorządowi województwa mazowieckiego, powierzono funkcję instytucji zarządzającej, jeżeli chodzi o europejski fundusz rozwoju regionalnego. To ogromne doświadczenie, które nabyliśmy w realizacji wydatkowania środków unijnych. Dziś Mazowsze jest w czołówce regionów europejskich. A tym co mnie najbardziej cieszy, są efekty prowadzonej przez nas polityki, które są widoczne w każdej wsi, w każdej gminie, miasteczku czy mieście.

Spot filmowy

Kolejne miasto z prohibicją

2
A shopping cart with grocery products in a supermarket

Rada Miasta Ząbki większością głosów zdecydowała o wprowadzeniu zakazu nocnej sprzedaży alkoholu. Niektórzy radni zamierzali iść dalej – zwiększyć dozwoloną odległość sklepów z alkoholem od szkół oraz zmniejszyć liczbę koncesji.

Przypomnijmy, że dyskusja w tym temacie trwała od ponad roku i relacjonowaliśmy ją niejednokrotnie. W tym czasie do rady miasta pisali rodzice jednej z podstawówek, interweniowali właściciele sklepów sprzedających alkohol, wypowiadali się członkowie komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, straż miejska i policja.

W czasie ostatniej sesji przedstawiono także raport z gmin, które już wprowadziły prohibicję. Uznawały one swoją decyzję za słuszną. Także policja w tych miejscowościach wskazywała, że zwiększyło się społeczne poczucie bezpieczeństwa nocą, a do izb wytrzeźwień przewożonych jest mniej osób. Jako przykład podano Kraków, gdzie liczba przestępstw związanych ze spożyciem alkoholu spadła o ok. 40 – 60 proc. – zwłaszcza wybryki chuligańskie.

Urzędy podkreślały, że po czasie mieszkańcy popierają tę decyzję, a w sklepach z alkoholem zmniejszyła się liczba kradzieży oraz nie zanotowano spadków dochodów.

Nie przekonało to jednak obecnych na sesji przedsiębiorców, którzy nie popierają zmian. Niektórzy z nich wskazywali na potrzebę przeprowadzenia referendum w tym temacie. (…)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Nie będzie wyburzeń?

23

Po prawie roku powrócił temat planowanej budowy bezkolizyjnego przejazdu kolejowego w Zagościńcu. Jak dobrze pamiętamy, przedstawiciele PKP PLK S.A. po wysłuchaniu zgłoszonych uwag zobowiązali się w lutym 2023 r. do opracowania optymalnej propozycji lokalizacji tunelu. (…)

– Na ostatniej Komisji Gospodarki ustalałam z panem burmistrzem Dariuszem Szymanowskim, że wystosuje zapytanie do PKP w sprawie lokalizacji tunelu przy stacji PKP Zagościniec. Ten temat był już poruszany wiele miesięcy temu i na dzień dzisiejszy nie dostaliśmy jeszcze żadnej informacji zwrotnej. Ja już od jakiegoś czasu dzwonię do kierownika kontraktu, ale poprosiłam o informację zwrotną, oficjalną i chciałabym państwu odczytać jakie zamiary i plany ma PKP – powiedziała radna cytując po chwili treść wspomnianej wcześniej informacji: „Aktualnie proponujemy wykonanie tylko przejścia pieszo-rowerowego pod torami w miejscu likwidowanego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Willowej. Przejście oprócz zapewnienia ciągu komunikacyjnego umożliwi również dostęp do peronów przystanku osobowego. Dla pojazdów mechanicznych rozwiązaniem będzie wykorzystanie wiaduktu drogowego planowanego do realizacji przez MZDW w związku z przebudową drogi wojewódzkiej, która nad torami linii kolejowych nr 6 i 21 będzie przebiegać w odległości około 700 metrów od planowanego do likwidacji przejazdu kolejowego.” (..)

Cały artykuł przeczytasz na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html