spot_img
Strona główna Blog Strona 79

Ceny szybują, przetargi bez rozstrzygnięcia

1

Władze Powiatu Wołomińskiego chciałyby rozbudować budynek Wydziału Komunikacji, usytuowany Wołominie przy ul. Kobyłkowskiej 1a. Ogłoszony przetarg w formule „projektuj i buduj” przyniósł jednak przykrą niespodziankę.

Dziś wołomiński oddział wydz. komunikacji to wąski budynek, którego korytarzem trudno wygodnie minąć się dwóm osobom. To dlatego władze Starostwa myślą o jego modernizacji. Zapytaliśmy o szczegóły tej inwestycji.

Jak poinformowało nas Starostwo w Wołominie, rozbudowę przewidziano w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Wybrany w drodze przetargu wykonawca miałby za zadanie wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z wykonaniem robót budowlanych z elementów modułowych, z pełnym wykończeniem „pod klucz”. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Zmiany finansowania OSP

4

Nowa ustawa o Ochotniczych Strażach Pożarnych, która weszła w życie w styczniu tego roku, wprowadziła kilka istotnych zmian dla strażaków ochotników. Wzmocniono ich rolę, uregulowano status OSP oraz relacje pomiędzy OSP, Państwową Strażą Pożarną i samorządem terytorialnym. Teraz gmina Wołomin, powołując się właśnie na tę ustawę, zmieniła formę finansowania OSP. Dla kogo  będzie korzystniejsza?

– W związku ze zmianą ustawy o Ochotniczych Strażach Pożarnych, zmieniamy formę finansowania z dotacji na wydatki bieżące wydatkowane przez urząd miejski. Poszczególne kwoty dotacji jeszcze za miesiąc czerwiec zostaną przekazane, a od 1 lipca zmienia się forma finansowania, która obowiązuje tak naprawdę od 1 stycznia. Wprowadziliśmy pozostałe kwoty niewykorzystane dotacji na poszczególne paragrafy, które będę płacone bezpośrednio z budżetu. Było wystąpienie do Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO) w Warszawie. Znalazłam też odpowiedź RIO w Gdańsku o finansowaniu straży w obecnym stanie prawnym i wskazują, że „przepis stanowi podstawowy tryb pokrywania kosztów funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych tj. z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, czyli w formie bezpośredniego wydatku z budżetu gminy. Mogą otrzymywać w aktualnym stanie prawnym podstawową formę finansowania – ponoszenie bezpośrednich wydatków z budżetu gminy, natomiast przekazanie dotacji celowych przez gminę stanowi uzupełniający i fakultatywny sposób wsparcia wspomnianych jednostek.” Jeśli gmina będzie miała pieniądze to może przekazać dotację celową na konkretny cel, a bieżące utrzymanie ochotniczych straży pożarnych będzie realizowane i wydatkowane bezpośrednio z budżetu gminy. Na podstawie wystąpień będą środki przekazywane np. za energię elektryczną, bo nie możemy zmienić umowy z dostawcą energii – tłumaczyła skarbnik gminy Bożena Wielgolaska podczas odbywającej się 9 czerwca sesji rady miejskiej.

Kilka dni wcześniej o zmianach w sposobie finansowania strażaków ochotników dużo obszerniej rozmawiano podczas posiedzenia gminnej komisji bezpieczeństwa.

– Mam pytanie czy można ustalić kwotę maksymalną do pokrycia nagłych napraw itd., bez konieczności sporządzania zleceń i odpowiedź jest, że: „każdy wydatek musi być obwarowany dokumentacją potwierdzającą posiadane środki, potwierdzenie zlecenia przez skarbnik”. Jak były te wichury to była taka sytuacja, że jedna z jednostek PSP poprosiła żeby po drodze między jedną akcją a drugą jednostka zakupiła gwoździe, plandeki do przykrycia dachu. Co w takich sytuacjach robić, kiedy gdzieś coś nagle potrzeba zakupić? Czy wtedy też te dokumentacje potwierdzające posiadanie środków będą potrzebne? – pytała radna, druh Agnieszka Koza. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Dworzec widmo

1

Do naszej redakcji napisał mieszkaniec gminy Klembów, oburzony tym, jak marnotrawi się publiczne pieniądze. Chodzi o wybudowany rok temu dworzec kolejowy, który do dziś stoi szczelnie zabarykadowany przed pasażerami.

„Chciałbym Państwa zainteresować sytuacją żywcem wziętą z filmów Barei – absurdem z PKP w roli głównej. Otóż trzy lata temu firma PKP ogłosiła z pompą, że buduje trzy pierwsze dworce modułowe. Z dumą wyznaczono pierwsze lokalizacje, m.in. podwarszawski Dobczyn.

Budowa ruszyła i zakończyła się latem ubiegłego roku (2021). Od tamtego czasu dworzec stoi gotowy, w środku są nawet siedzenia, kasy, cała infrastruktura. Ogólny koszt inwestycji to kilka milionów zł… po czym od razu po zakończeniu ogrodzono go i do dziś stoi nieużywany (!).

Kasa biletowa nie działa, stojaki na rowery są nieużywane (a tuż obok są dziesiątki rowerów przypiętych byle jak do barierek). Wydano grube pieniądze na atrapę dworca. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Czy zlikwidują parking?

24

Wołomin ostatecznie przegrał ze Społem wieloletnią batalię o znajdujący się w centrum miasta teren po dawnym markecie Globi. Co teraz stanie się z atrakcyjną działką, która na razie nadal służy mieszkańcom za parking?

Przypomnijmy, że sprawa sądowa o prawa do terenu od lat toczyła się pomiędzy miastem a PSS Społem. W 2008 r., czyli w chwili pożaru marketu przy ul. Wileńskiej, obie strony uznawały swoje prawo do tego terenu. 16 listopada 2020 r. przed Sądem Okręgowym Warszawa-Praga w Warszawie zapadł nieprawomocny wyrok w sprawie z powództwa Społem PSS w Wołominie o zobowiązanie do złożenia oświadczenia woli. Przedmiotowy wyrok został zaskarżony apelacją gminy Wołomin i sprawa znalazła się w postępowaniu międzyinstacyjnym, trafiła do Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Wyrok  nie był korzystny dla Wołomina. Przyszłością tego terenu martwiono się podczas ostatniej sesji rady miasta.

– Na komisji rozmawialiśmy na temat tego przegranego procesu po terenie Globi i przypominam sobie, że my żeśmy taką intencję w uchwale dali pani burmistrz w sprawie ugody tego terenu. Czy takie rozmowy w ogóle były prowadzone w tym temacie? Czy Społem podjęło ten temat ugody, czy to było zaniechane? – dopytywał radny Bogdan Sawicki. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Dołączyli do grona wybitnych

2

3 czerwca w Miejskim Ośrodku Kultury w Kobyłce odbyła się uroczysta sesja rady miasta, podczas której nadano tytuł Honorowego Obywatela Miasta Kobyłka Stanisławowi Bielewiczowi i Mirosławowi Bujalskiemu oraz podziękowano strażakom z OSP Kobyłka za 95 lat służby.

– Jestem bardzo dumna, że w obecnej kadencji Kobyłka zyskuje dwóch nowych Honorowych Obywateli Miasta. Tytuł Honorowego Obywatela Miasta to uznanie kogoś za mieszkańca wybitnego, najlepszego z najlepszych, najbardziej opiniotwórczego, zasłużonego, uznanego za wzór do naśladowania. A więc jest to też wyzwanie. Nie mam jednak żadnej wątpliwości co do tego, że każdy którego kandydaturę rozpatrywano był na takie wyzwanie gotowy, bo Honorowych Obywateli Miasta łączy jedna rzecz – oddanie sprawom Kobyłki. W bardzo różny sposób, ale z równie ogromnym zaangażowaniem promują historię, dokonania rodzinnej miejscowości czy wręcz te dokonania tworzą. Grono najwybitniejszych mieszkańców liczyło do dziś cztery osoby. Ostatni tytuł był nadany w 2013 r. Najwyższa więc pora, żeby pokazać, że takich osób wybitnych i wyjątkowych w Kobyłce jest więcej. Dziś do tego grona dołączają panowie Stanisław Bielewicz i Mirosław Bujalski. Obaj wyjątkowi, zaangażowani, z ogromną wiedzą i doświadczeniem, choć każdy z panów zasłużył się w innej dziedzinie – powiedziała na wstępie burmistrz Edyta Zbieć. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Bezpieczniej przy szkole

0

Zielonka rozpoczyna przebudowę chodnika w ul. Słowackiego, przy Szkole Podstawowej nr 4. Ma być bezpieczniej i wygodniej.

Jak powiedział nam burmistrz Zielonki Kamil Iwandowski, przebudowywany zostanie chodnik w ul. Słowackiego, tj. ulicy wzdłuż torów kolejowych – od przejścia podziemnego „Zosinek” do ul. Literackiej.

Ciąg pieszo-rowerowy połączy istniejącą ścieżkę rowerową w Miejskim Parku Dębinki, przejściu podziemnym oraz w przyszłości ścieżkę w planowanym do remontu odcinkiem ul. Ossowskiej (zwanym potocznie: odc. starej ul. Ossowskiej) oraz ścieżkę rowerową w odcinku ul. Słowackiego od ul. Literackiej do nowego tunelu pod torami i ul. Inżynierskiej. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Kłopotliwa mogiła

19

W czasie obrad ostatniej sesji Rady Powiatu radna Izabella Dziewiątkowska zaproponowała, by cyt. „pozbyć się pomnika bolszewików”, który od wielu lat stoi na polach ossowskich. Tego dnia poruszono jeszcze jeden palący temat, dotyczący sierpniowych uroczystości w Ossowie.

– Powinniśmy się pozbyć pomnika bolszewików. Na zarządzie będzie o tym rozmowa, może zdążą do tych uroczystości 15 sierpnia – poinformowała krótko radna powiatowa.

Jej komunikat wywołał szmer na sali, a radny Jerzy Mikulski, były burmistrz Wołomina, za którego kadencji mogiła została postawiona skomentował: – Nigdy to nie było pomnikiem, tylko mogiłą. W wyniku wykopalisk odkryto szczątki bolszewickie – myśmy jako samorząd lokalny nie mieli na to wpływu, to decyzja ówczesnego wojewody i Komitetu Walki i Męczeństwa i Pomników. To oni decydowali o formie estetycznej tej mogiły – tłumaczył uczestnikom sesji. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Zielonka będzie stała

9

Są plany, pozwolenia i pieniądze. Czas więc ruszać z ogłoszeniem przetargu na budowę drogi wojewódzkiej 634 na odcinku w Zielonce. (…)

Projekt zakłada budowę ulicy z jedną jezdnią z dodatkowym pasem manewrującym, rondem u zbiegu ul. Poniatowskiego i odejścia do DP 4308W w kierunku stacji PKP Kobyłka. Ponadto zbudowane zostaną: chodniki, zjazdy i ścieżka rowerowa. Projekt przewiduje również przebudowę skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i przebudowę kolizji. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Rekordowe dofinansowanie dla powiatu wołomińskiego

70

Rządowe środki w drugim naborze w ramach Funduszu Polski Ład tym razem popłynęły do powiatu wołomińskiego wyjątkowo szerokim strumieniem. Na inwestycje, które wcześniej wskazali we wnioskach włodarze gmin oraz powiatu przeznaczono w sumie 233 mln zł bezzwrotnego dofinansowania. Tą doskonałą wiadomość przekazał w poniedziałek rano wójtom, burmistrzom i staroście naszego powiatu wiceminister rozwoju i technologii Piotr Uściński. Chwilę po ogłoszeniu wyników drugiego naboru Rządowego Funduszu Polski Ład z ministrem Piotrem Uścińskim rozmawiała redaktor Julita Mazur.

W porównaniu z sąsiednimi powiatami, powiat wołomiński cieszy się w tym rozdaniu wyjątkowo wysokim dofinansowaniem. Zerkam w tabelkę i widzę: powiat pruszkowski – 64,1 mln zł, pow. piaseczyński – 84,5 mln zł, pow. otwocki – 111,5 mln zł, pow. nowodworski – 46,2 mln zł, pow. legionowski – 50 mln zł. Kwota 232 971 000 zł dla naszego powiatu prezentuje się naprawdę imponująco.

– Bo kwota dla powiatu wołomińskiego rzeczywiście jest imponująca. W porównaniu do pierwszego rozdania środków z Rządowego Funduszu Polski Ład z października ubiegłego roku, jest aż o ponad 153 mln zł wyższa. Wówczas byliśmy niezwykle wdzięczni za 79,5 mln zł wsparcia  dla naszego terenu. Teraz jesteśmy zachwyceni. (…)

Rzeczywiście w tym rozdaniu na naszym terenie triumfuje gmina Dąbrówka. Jednak to pieniądze na rozbudowę DW 634 cieszą chyba mieszkańców najbardziej.

– Mieszkańców i mnie osobiście, ponieważ jako starosta powiatu wołomińskiego przez całą kadencję zabiegałem o jej remont. Stawaliśmy wówczas na głowie by tę trasę jak najszybciej zmodernizować. Jak Pani redaktor zapewne pamięta, chciałem nawet przejąć prowadzenie tej inwestycji. Pisałem pisma do marszałka w 2014 r. z propozycją, że przejmiemy jako Powiat tę drogę i ją wyremontujemy, ale nie było na to zgody. Minęło 8 lat i oto pojawił się ogromny impuls finansowy ze strony rządu. Teraz nie ma już odwrotu. Trzeba działać. To musi być zrealizowane.

Tym bardziej, że MZDW rozstrzygnął ostatnio przetarg na wybór wykonawcy na odcinku DW 634 w Ząbkach. Jest więc szansa, że wszystkie odcinki tej drogi będą remontowane w porównywalnym czasie.

– 65 mln zł zostało przeznaczonych na remont odcinka na terenie gmin: Zielonka, Kobyłka i Wołomin. Chodzi o mniej więcej fragment od hotelu Trylogia w Zielonce, do targowiska w Wołominie. W ciągu 9 miesięcy marszałek musi ogłosić przetarg na wykonanie prac. Czas na realizację tej inwestycji nie jest określony. Liczę jednak, że wykonana zostanie sprawnie, by nie utrudniać ruchu kierowcom dłużej niż to będzie konieczne. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html

Ząbkobusem do metra

0

Od poniedziałku 30 maja nastąpiła zmiana w organizacji linii autobusowej Ząbki-2. Część kursów w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego została skierowana do najbliższe stacji metra – Trocka.

Jak informuje urząd miasta, kursy wariantowe relacji Metro Trocka – Rembertów Ratusz – Metro Trocka będą oznaczone jako „Ząbki-2M” (Z2M) i skoordynowane z odjazdami linii 245. Na wspólnym przebiegu trasy obu wariantów linii Z2/Z2M autobusy, które jadą  z Rembertowa do metra w rozkładach przystankowych będą posiadały oznaczenie „(m)” przy godzinie odjazdu. Rozdzielenie tras obu wariantów, podstawowego Z2 i Z2M nastąpi za przystankiem Szwoleżerów 02 na ul. Piłsudskiego. Wariant Ząbki-2M pojedzie dalej do Warszawy w kierunku metra ulicami: Warszawską, Łodygową, Radzymińską, Trocką do przystanku Metro Trocka 02, na którym autobus skończy bieg i wszyscy pasażerowie będą musieli opuścić autobus. Kurs powrotny wariantu Ząbki-2M w kierunku Rembertów Ratusz będzie realizowany z tego samego przystanku co dojeżdżają linie 199 i 245 tj. z przystanku Metro Trocka 01 taką samą trasą. Od przystanku Szwoleżerów 01 oba warianty będą jechały do przystanku Rembertów Ratusz 01 jak dotychczas. (…)

Więcej na łamach Wieści.

http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=titleissues&id_title=154563

https://www.egazety.pl/marpan/e-wydanie-wiesci-podwarszawskie.html